Ga direct naar het artikel
  • Home
  • Onze aanpak
    • Onze aanpak
    • Werkgeversaanpak
      • Werkgeversaanpak
      • Hoe gaan wij te werk?
        • Hoe gaan wij te werk?
        • Mobiliteitsscan
        • Arbeidsvoorwaardenscan
        • Flexwerkscan
        • Vitaliteitsscan
        • Jaarlijkse effectmeting
      • Zo Werkt Het! Fossiel vrij
      • Hybride werken
      • Fietsstimulering
        • Fietsstimulering
        • Stappenplan fietsstimulering
        • Fietsstimulering en fiscale regels
        • Fietsvriendelijk bedrijf
        • Fiets Veilig Toolbox
      • Ga jij voor een elektrisch wagenpark?
        • Ga jij voor een elektrisch wagenpark?
        • De stekker in je wagenpark
        • EV & Laadinfra Scan
        • MobiMarkt
      • Bewuster autorijden
        • Bewuster autorijden
        • Slimme Bandenpomp
        • Rij MONO
        • MobiMarkt
      • OV en ketenmobiliteit
      • Mobility as a Service (MaaS) - Glimble by Arriva
      • MobiMarkt
      • Themabijeenkomsten werkgeversaanpak
      • Partner worden
    • Logistieke aanpak
    • Gebiedsgerichte aanpak
    • Onderwijsaanpak
    • Hinderaanpak
    • Bedrijfsaanpak logistieke laadinfra
      • Bedrijfsaanpak logistieke laadinfra
      • Pilot logistieke laadinfra Industrieterrein Randwyck
      • Roadmap Logistieke Laadinfra
      • Adviesrapport Roadmap Laadinfrastructuur Regio Zuid
      • Handreiking Logistiek laden
      • Natuur en Milieu: rapport Duurzame Distributiecentra
      • Natuur en Milieu Zero-emissiezones stappenplan
      • ElaadNL Outlook E-trucks internationale logistiek
      • Eisen voor toekomstbestendige laadinfrastructuur verkenning
      • Eindrapport Qirion Panteia: Maak ruim baan voor elektrisch goederenvervoer
      • HBE's, het onverwachte verdienmodel achter elektrische vrachtwagens
      • Laden van elektrische auto's op de zaak
    • Maastrichtse Energie Akkoorden
    • Snelle fietsroute Sittard-Maastricht
      • Snelle fietsroute Sittard-Maastricht
      • Gerealiseerd: Snelle fietsroute Beek-Meerssen
      • Aanleg in 2022-2023: Snelle fietsroute Meerssen-Maastricht
      • Onderzoek: Snelle fietsroute Brightlands Chemelot Campus en Beek
      • Fietsen over de eerste snelle fietsroute in Zuid-Limburg
    • Verantwoord op weg in Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem en Vaals
      • Verantwoord op weg in Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem en Vaals
      • Gemeenteraden geven groen licht
      • Pilots Verantwoord op weg 2021
      • Participatietraject
      • Samenvatting resultaten enquête
      • Terugblik plenaire participatiebijeenkomst 17 mei
      • Terugblik tweede bijeenkomsten van de vier werkgroepen
      • Terugblik eerste bijeenkomsten van de vier werkgroepen
      • Meest gestelde vragen over Verantwoord op Weg
      • Doelen en resultaten
      • Achtergrondinformatie
      • Samenstelling van de stuurgroep
      • Handhaven
    • Krachtenbundeling
  • MobiMarkt
    • MobiMarkt
    • Flexibel reizen
      • Flexibel reizen
      • Deelauto’s | Amber
      • Deelauto's | Driven
      • Deelauto's | GoAbout
      • Deelauto's | GoodMoovs
      • Deelauto's | Hely
      • Deelauto’s | MyWheels
      • Deelauto's | We Drive Solar
      • Deelfietsen | GoAbout
      • Deelfietsen | Hely
      • Deelfietsen | Uw Deelfiets
      • Deelscooters | felyx
      • Mobiliteitsdiensten | Driven
      • Mobiliteitsdiensten | Glimble by Arriva
      • Mobiliteitsdiensten | Reisbalans
      • Mobiliteitsdiensten | XXImo
      • Openbaar Vervoer | Driven
      • Openbaar Vervoer | GoAbout
      • Registreren en belonen | benMobiel
      • Registreren en belonen | Reisbalans
    • De fiets stimuleren
      • De fiets stimuleren
      • Bedrijfsfietsen | Brandbikes
      • Bedrijfsfietsen | Driven
      • Bedrijfsfietsen | MobiLease
      • Bedrijfsfietsen | Movelo
      • Bedrijfsfietsen | Swapfiets
      • E-bikes proberen | De Boom en het Meer
      • E-bikes proberen | Cycle Center
      • E-cargobike proberen | XYZ Cargo
      • Deelfietsen | GoAbout
      • Deelfietsen | Hely
      • Deelfietsen | Uw Deelfiets
      • Fietscheck + reparatie | FietsNED
      • Fietscheck + reparatie | Tweewielerservice Verhulst
      • Fietsregelingen | benFietsen
      • Fietsregelingen | Hellorider
      • Fietsregelingen | MobiLease
      • Fietsregelingen | Reisbalans
      • Registreren en belonen | benMobiel
      • Registreren en belonen | Reisbalans
      • Registreren en belonen | Toogether Cycles
    • Gezond en effectief thuiswerken
      • Gezond en effectief thuiswerken
      • Externe werkplekken | VoorDeThuiswerkers
      • Gezond Thuiswerken | Health2Work
      • Registreren en belonen | benMobiel
      • Relocation Mobility Scan | MobilityLabel
      • Thuiskantoor | Health2Work
      • Thuiskantoor | OfficeCube
      • Thuiskantoor | Thuiswerktafel.nl
      • Thuiskantoor | Timmermans Kantoor en Omgeving
      • Thuiskantoor | Versluis Kantoorinrichters
      • Thuiswerkscan | Kragten en Wavy
      • Werkplekanalyse | Health2Work
    • Bewust autorijden
      • Bewust autorijden
      • Carpoolen | Toogethr Rideshare
      • Mobility Solutions | Grid Coöperation
      • Service op Locatie | Band op Spanning
      • Slimme Bandenpomp | Band op Spanning
    • Laadinfra
      • Laadinfra
      • Installatiewerk | Opcharge
      • Installatiewerk en laadpunten | A-watt.com b.v.
      • Installatiewerk en laadpunten | Laadpaal-Limburg
      • Installatiewerk en laadpunten | Orange Charging
      • Laadpassen | Green Caravan
      • Laadpassen | XXImo
      • Laadpunten | Qcharge Eleqtron
      • Laadpunten | Van Kessel
      • Laadoplossingen en oplaadpunten | Heijmans eMobility
      • Laadoplossingen op zonne-energie | ENERparking
    • Meer opties tot verduurzaming
      • Meer opties tot verduurzaming
      • Fietskoeriers | Vleugels Fietskoeriers
      • E-cargobike proberen | XYZ Cargo
      • Elektrische Carver Cargo | Carver
  • Partners
    • Partners
    • Overheden
    • Werkgevers
    • Binnenstadpartners
    • Onderwijsaanpak
  • Over ons
    • Over ons
    • Medewerkers
    • Programma 2019-2022
    • Social Media
    • In de media
    • Rapporten en jaarverslagen
    • Beter benutten
    • Over de websites
    • Privacystatement
    • Toegankelijkheidsverklaring
  • Contact
  • Pers
  • Nieuws
  • Agenda
  • Ervaringen
  • Veelgestelde vragen
  • English
Home Menu
Voor meer informatie
kijk ook eens op:
Maak de beweging www.maakdebeweging.nl
Maastricht Bereikbaar www.maastrichtbereikbaar.nl
Logistiek Bereikbaar www.logistiekbereikbaar.nl
Logo Zuid Limburg
Logo Zuid Limburg
  • Kijk ook op
  • NL
    English
  • Pers
  • Nieuws
  • Agenda
  • Ervaringen
  • Veelgestelde vragen
  • Home
  • Onze aanpak
  • MobiMarkt
  • Partners
  • Over ons
  • Contact
  1. Home
  2. Ervaringen
  3. Laurens Drogendijk over milieubewust autorijden
22 november 2018

Laurens Drogendijk over milieubewust autorijden

"Niet alleen praten, maar vooral aanpakken"

Laurens Drogendijk is directeur van de landelijke stichting Band op Spanning. Zijn hart ligt bij het oplossen van natuur- en milieuproblemen. Niet alleen praten, maar vooral aanpakken is zijn motto. Zo bedacht hij de slimme bandenpomp en vooral de (software) techniek erachter. Zijn de banden op de juiste spanning, gaan ze langer mee, rijd je veiliger en draag je bij aan een beter milieu. Maastricht Bereikbaar heeft de stichting uitgenodigd om ook in de stad Maastricht te zorgen voor de juiste ‘spanning’.

Na 7 jaar staan er in er inmiddels 90 pompen in Nederland. En als het aan Laurens ligt groeit dat verder uit naar 2.500. Zijn team bestaat inmiddels uit vijf personen op kantoor en een pool van 40 vaste en goed ingewerkte oproepkrachten, die op locatie de banden van auto’s oppompen. Er is genoeg werk te doen. In Nederland rijden zo’n 8,5 miljoen auto’s. Uit onderzoek blijkt dat 60% daarvan rijdt met onderspanning van de banden. Dat betekent dat we met zijn allen onnodig 200 miljoen liter extra brandstof verbruiken en zo 400.000 kg CO2 onnodig uitstoten. 

Hoe kan dat? 

“Je weet wel dat de banden leeglopen, maar je merkt het pas wanneer het te laat is”, legt Laurens uit. “Zijn je fietsbanden niet hard genoeg meer, dan merk je dat je harder moet trappen en dat je zwaarder moet sturen. Het gaspedaal van je auto daarentegen duw je gemakkelijk wat verder in. En door de stuurbekrachtiging blijft draaien ook soepel. De meeste mensen checken de bandenspanning een keer per jaar wanneer ze bijvoorbeeld op vakantie gaan. Dat is te weinig. Een band loopt gemiddeld 2 tot 3% per maand leeg. Dus zo’n 24 % per jaar. Rijden met een te lage bandenspanning en een lekke band is bovendien gevaarlijk. Je kunt een klapband krijgen. En als je plots moet uitwijken, kan onderspanning een slippartij veroorzaken terwijl je met de juiste spanning wel veilig had kunnen uitwijken.”

Dus eigenlijk rijden we best onveilig, zijn we een dief van onze eigen beurs en doen we het milieu onnodig te kort als onze banden niet op spanning zijn. Waarom laten we deze kans dan met zijn allen nog massaal links liggen?

“Omdat het nog geen algemene kennis is. En als je er op wilt letten, dan is het nog niet zo gemakkelijk als het klinkt. Je moet weten wat het advies is voor het merk en type auto dat je rijdt. Je moet er rekening mee houden of je de spanning meet terwijl je banden koud zijn of dat je al langer hebt gereden. Bij warme banden neemt namelijk de druk toe. En dan moet je de adviesspanning weer bijstellen.”

Wat is dan de oplossing?

“Onze slimme bandenpomp. Deze is voorzien van een groot touchscreen met heldere instructies. Je voert je eigen kenteken in en dan krijg je de juiste info behorend bij de auto die je rijdt en de bandenspanning van dat moment. Tijdens het pompen staat op het touchscreen wat er gebeurt. Je krijgt ook een waarschuwing als je een lekke band hebt, of de pompstok niet juist op het ventiel drukt. Je ziet meteen wat de resultaten zijn en wat je bespaard hebt.” 

Waarom staat de slimme bandenpomp niet bij ieder tankstation?

“Tja, pompstationhouders hebben er blijkbaar helaas geen belang bij dat we zuiniger rijden. Automobilisten betalen voor de benzine of diesel én voor het zelf controleren van de bandenspanning. Jammer. En niet meer van deze tijd. Door milieubewust te rijden kunnen we iets doen aan CO2-uitstoot en doordat banden minder slijten dragen we ook minder bij aan fijnstof in de lucht.”

Wat kost die slimme bandenpomp van jullie? Stroomt bij jullie het geld ondertussen binnen?

“Ha, ha. Echt niet. Onze stichting werkt zonder winstoogmerk. Wij krijgen geen subsidie. Wij vragen een kostendekkende vergoeding voor onze producten en dienstverlening. Wij willen geen automobilisten pesten maar ze juist helpen milieubewuster en veiliger te rijden. Daar heeft iedereen profijt van en het geeft jezelf ook een beter gevoel. Het plaatsen van onze pomp kost 2.500 euro per jaar. Daarin zitten alle kosten voor bijvoorbeeld het plaatsen, onderhoud en software updates. Het mooie is dat de kostenbesparing hier een veelvoud van is, want sommige bandenpompen leveren wel 100.000 euro per jaar aan besparingen op.”

Waarom werken jullie graag samen met Maastricht Bereikbaar?

“Omdat het meer zichtbaarheid geeft aan milieubewust autorijden. En daar hebben we zoals gezegd met zijn allen profijt van. Ons specialistisch team is op zaterdag 25 november de hele dag bij het MECC en op 15 december bij P+R Noord. Geef je bij binnenkomst toestemming, dan controleren wij gratis de spanning van de autobanden. Je hoeft er niet op te wachten. Wij steken een kaartje met onze bevindingen achter de ruitenwisser. Zo weet je precies waar je aan toe bent.”

En wat de samenwerking met Maastricht Bereikbaar idealiter oplevert?

Het laat zich raden. “Wellicht een slimme bandenpomp op de parkeerplaats bij het MECC en P+R Noord. Maastricht wil toch ook een groene stad worden?!”

Deel deze pagina:
Facebook
Twitter
WhatsApp
E-mail
LinkedIn
Ben je goed geholpen?
Bedankt voor je feedback.
Er is een fout opgetreden.
Voor meer informatie kijk ook eens op:
Maak de beweging www.maakdebeweging.nl Maastricht Bereikbaar www.maastrichtbereikbaar.nl Logistiek Bereikbaar www.logistiekbereikbaar.nl
Logozuidlimburg Wit

Samen met vele partners werkt Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar aan bereikbaarheid, efficiënter autogebruik en duurzame mobiliteit. Voor een gezond woon-, werk- en leefklimaat in de regio.

Wij zijn ook te vinden op:
Onze aanpak
  • Logistieke aanpak
  • Gebiedsgerichte aanpak
  • Onderwijsaanpak
  • Hinderaanpak
  • Maastrichtse Energie Akkoorden
  • Van Verantwoord op weg naar Team Heuvelland
  • Krachtenbundeling
  • Snelle fietsroute Sittard-Maastricht
MobiMarkt
  • MobiMarkt
  • Flexibel reizen
  • De fiets stimuleren
  • Gezond en effectief thuiswerken
  • Laadinfra
Contact

Heb je een vraag voor Zuid-Limburg Bereikbaar? 
Bekijk de
veelgestelde vragen en antwoorden.
Of neem contact met ons op.

Adresgegevens:

Zuid-Limburg Bereikbaar
Postbus 1992
6201 BZ Maastricht

  • Privacystatement
  • Toegankelijkheidsverklaring
© 2023 Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar - Alle rechten voorbehouden

Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar is een samenwerkingsverband van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Provincie Limburg en Zuid-Limburgse gemeenten.