ANWB over flexibele reiskostenvergoeding voor duurzaam reisgedrag
Over de inzet van de reiskostenvergoeding bij ANWB
Ondanks de korte werkweek door Koningsdag heetten we zo’n dertig deelnemers welkom bij de themabijeenkomst van 29 april. Jan Jaap Krijtenburg – Manager Compensation & Benefits bij ANWB – is gastspreker. Hij lichtte hun innovatieve mobiliteitsbeleid toe met de veelzeggende naam: ‘Elke dag opnieuw de keuze’. Kun je mensen aan de hand van ander beleid verleiden om vaker de auto te laten staan en te kiezen voor thuiswerken, de fiets of het OV? En hoe werkt dat dan qua registratie en uitbetaling?
Andere huisvesting, ander beleid
ANWB is een complexe organisatie met bekende onderdelen als de Wegenwacht en de winkels. Maar liefst 4.500 medewerkers zijn er actief. Toen 2,5 jaar geleden plannen kwamen rondom nieuwe huisvesting ontstond de wens om anders te kijken naar mobiliteit. Het was het begin van nieuw beleid voor alle verschillende onderdelen binnen ANWB, dat beter past bij hun ambitie voor alle leden om “elke dag zorgeloos en met plezier onderweg te zijn”.
Gevarieerde regeling
“Die ambitie voor leden,” vertelt Krijtenburg “willen we ook voor onze medewerkers. Naar buiten toe hameren we al langer op minder CO₂-uitstoot en minder files, maar wat deden we daar zelf eigenlijk aan? De vergoeding van €0,33 per zakelijke kilometer nodigde uit om de auto te gebruiken. Dat hebben we teruggebracht naar €0,19. Daarnaast hebben we een aantal alternatieven toegevoegd, zoals poolauto’s en -fietsen. In het woon-werkverkeer vergoeden we 15 cent voor lopen en fietsen tegenover 10 cent voor kilometers per auto. OV wordt volledig vergoed. Zo maken we duurzaam reizen aantrekkelijker. Thuiswerken vergoeden we met een vaste vergoeding van €2 per dag, gebaseerd op berekeningen van het Nibud.

Betrokkenheid
Het beleid van de ANWB is opgesteld door een team van mensen van de afdelingen HR, Finance, MVO (duurzaamheid) en Inkoop, als ook met de vertegenwoordiger van de Ondernemingsraad. Krijtenburg: “De enquête die we onder al onze medewerkers hebben uitgevoerd heeft ons duidelijk gemaakt wat we zouden moeten veranderen om medewerkers enthousiaster te krijgen over mobiliteitsbeleid: flexibiliteit, keuze en fairness. Er werd een adviesbureau aangetrokken. Vooraf bekeek de organisatie het veranderpotentieel. Wie kan er op de fiets? En in het OV? Sommige mensen reizen ook bij nacht en ontij. Daar wilden we ook rekening mee houden.”
Nieuwe situatie
Voorheen kregen ANWB-medewerkers iedere maand een vaste vergoeding voor woon-werkverkeer, een OV-kaart, een fiets, ofwel niets. Krijtenburg schets de nieuwe situatie: “In de nieuwe situatie start je de dag met de vraag ‘Wat ga ik vandaag doen?’ En moet ik daarvoor naar mijn werk toe? Afhankelijk van je werkzaamheden kies je je reiswijze of je besluit om thuis te werken. De daadwerkelijk afgelegde kilometers worden vergoed. Voor sommige medewerkers leidt dit nieuwe beleid wellicht tot een lagere vergoeding, maar daar staat tegenover dat zij dan ook minder reizen. Ook subsidiëren we de aanschaf van een fiets of de overstap naar elektrisch rijden. Voor iedereen wordt OV(-fiets) niet alleen 100% vergoed, maar ook makkelijker gemaakt met een kaart van Reisbalans. Duurzaam gedrag gaan we verder stimuleren met een probeerpool en challenges, zoals het Low Car Diet.”
Administratie
Bij gebruik van de GPS-tracker in de app van Reisbalans worden alle reizen en de voorgestelde vergoedingen geregistreerd. Medewerkers dienen zelf uit die lijst hun (woon-werk en zakelijke) reizen te bevestigen. De ingediende lijst leidt tot een flexibele vergoeding. Wie geen gebruik maakt van de GPS-tracker in de app kan kiezen voor handmatige invoer. Dit gaat makkelijk en snel met een aantal vaste adressen. Deze eigen invoer werkt op basis van vertrouwen, maar ANWB voert wel wat steekproefsgewijze controles uit. “Dat is niet uit wantrouwen. We zien in de praktijk dat de meeste foutjes gewoon eerlijke vergissingen betreft. We willen mensen dan ook ondersteunen in de transitie.”
De lease auto
In veel organisaties – maar zeker ook bij de ANWB – is de leaseregeling voor automobilisten een gevoelig onderwerp. “We hebben herbevestigd dat de leaseauto voor bepaalde functiegroepen nog steeds het beste mobiliteitsmiddel is, maar dan wel 100% elektrisch om de CO₂-uitstoot te verlagen. We voegen daar wel de mobiliteitskaart aan toe, zodat de leaserijder alternatieven heeft om de woon-werk of zakelijke reis te maken. Bovendien hebben we een alternatief ontwikkeld: een mobiliteitsbudget, bestaande uit een variabele en een vaste vergoeding, alsmede een introductiestimulans. Hiervan verwachten we dat steeds meer leaserijders – zeker met de aankomende verhuizing naar een nieuw hoofdkantoor, dicht bij het station en met weinig parkeerplaatsen, in het verschiet – gebruik zullen maken.

Momentum
ANWB was al lang voor corona bezig met dit beleid. Nu is het voor elke organisatie een goed moment om de mobiliteitsregeling tegen het licht te houden. Passen eerder gemaakte afspraken nog bij de huidige tijd? Wat past bij jouw bedrijf, wat waarderen medewerkers en wat is betaalbaar? Per 1 juli vervalt de onbelaste vaste vergoeding. Een rittenregistratie is dan niet alleen handig maar ook verplicht, en je kunt ermee sturen op duurzaam reizen. In Zuid-Limburg biedt ook de nieuwe app van Arriva hier goede mogelijkheden, zowel binnenlands als over de grens. Onze vorige themabijeenkomst ging daarover. Hier kun je daarover teruglezen.
Themabijeenkomsten
In coronatijd informeren we werkgevers over hybride werken en duurzame mobiliteit met themabijeenkomsten. Met VodafoneZiggo bespraken we hun beleid voor thuiswerken na corona. benVitaal praatte ons bij over de mogelijkheden van fietslease. Benieuwd naar de volgende themabijeenkomst? Houd dan onze website en nieuwsbrief goed in de gaten! We kunnen in ieder geval alvast verklappen dat ook dan de fiets centraal staat.
Heb jij nog vragen over de sessie? Of wil je deze themabijeenkomst aangrijpen om ook aan de slag te gaan met duurzame mobiliteit?
Neem dan contact op met ons team van mobiliteitsmakelaars