Ga direct naar het artikel
  • Home
  • Onze aanpak
    • Onze aanpak
    • Werkgeversaanpak
      • Werkgeversaanpak
      • Hoe gaan wij te werk?
        • Hoe gaan wij te werk?
        • Mobiliteitsscan
        • Arbeidsvoorwaardenscan
        • Flexwerkscan
        • Vitaliteitsscan
        • Jaarlijkse effectmeting
      • Zo Werkt Het! Fossiel vrij
      • Hybride werken
      • Fietsstimulering
        • Fietsstimulering
        • Stappenplan fietsstimulering
        • Fietsstimulering en fiscale regels
        • Fietsvriendelijk bedrijf
        • Fiets Veilig Toolbox
      • Ga jij voor een elektrisch wagenpark?
        • Ga jij voor een elektrisch wagenpark?
        • De stekker in je wagenpark
        • EV & Laadinfra Scan
        • MobiMarkt
      • Bewuster autorijden
        • Bewuster autorijden
        • Slimme Bandenpomp
        • Rij MONO
        • MobiMarkt
      • OV en ketenmobiliteit
      • Mobility as a Service (MaaS) - Glimble by Arriva
      • MobiMarkt
      • Themabijeenkomsten werkgeversaanpak
      • Partner worden
    • Logistieke aanpak
    • Gebiedsgerichte aanpak
    • Onderwijsaanpak
    • Hinderaanpak
    • Bedrijfsaanpak logistieke laadinfra
      • Bedrijfsaanpak logistieke laadinfra
      • Pilot logistieke laadinfra Industrieterrein Randwyck
      • Roadmap Logistieke Laadinfra
      • Adviesrapport Roadmap Laadinfrastructuur Regio Zuid
      • Handreiking Logistiek laden
      • Natuur en Milieu: rapport Duurzame Distributiecentra
      • Natuur en Milieu Zero-emissiezones stappenplan
      • ElaadNL Outlook E-trucks internationale logistiek
      • Eisen voor toekomstbestendige laadinfrastructuur verkenning
      • Eindrapport Qirion Panteia: Maak ruim baan voor elektrisch goederenvervoer
      • HBE's, het onverwachte verdienmodel achter elektrische vrachtwagens
      • Laden van elektrische auto's op de zaak
    • Maastrichtse Energie Akkoorden
    • Snelle fietsroute Sittard-Maastricht
      • Snelle fietsroute Sittard-Maastricht
      • Gerealiseerd: Snelle fietsroute Beek-Meerssen
      • Aanleg in 2022-2023: Snelle fietsroute Meerssen-Maastricht
      • Onderzoek: Snelle fietsroute Brightlands Chemelot Campus en Beek
      • Fietsen over de eerste snelle fietsroute in Zuid-Limburg
    • Verantwoord op weg in Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem en Vaals
      • Verantwoord op weg in Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem en Vaals
      • Gemeenteraden geven groen licht
      • Pilots Verantwoord op weg 2021
      • Participatietraject
      • Samenvatting resultaten enquête
      • Terugblik plenaire participatiebijeenkomst 17 mei
      • Terugblik tweede bijeenkomsten van de vier werkgroepen
      • Terugblik eerste bijeenkomsten van de vier werkgroepen
      • Meest gestelde vragen over Verantwoord op Weg
      • Doelen en resultaten
      • Achtergrondinformatie
      • Samenstelling van de stuurgroep
      • Handhaven
    • Krachtenbundeling
  • MobiMarkt
    • MobiMarkt
    • Flexibel reizen
      • Flexibel reizen
      • Deelauto’s | Amber
      • Deelauto's | Driven
      • Deelauto's | GoAbout
      • Deelauto's | GoodMoovs
      • Deelauto's | Hely
      • Deelauto’s | MyWheels
      • Deelauto's | We Drive Solar
      • Deelfietsen | GoAbout
      • Deelfietsen | Hely
      • Deelfietsen | Uw Deelfiets
      • Deelscooters | felyx
      • Mobiliteitsdiensten | Driven
      • Mobiliteitsdiensten | Glimble by Arriva
      • Mobiliteitsdiensten | Reisbalans
      • Mobiliteitsdiensten | XXImo
      • Openbaar Vervoer | Driven
      • Openbaar Vervoer | GoAbout
      • Registreren en belonen | benMobiel
      • Registreren en belonen | Reisbalans
    • De fiets stimuleren
      • De fiets stimuleren
      • Bedrijfsfietsen | Brandbikes
      • Bedrijfsfietsen | Driven
      • Bedrijfsfietsen | MobiLease
      • Bedrijfsfietsen | Movelo
      • Bedrijfsfietsen | Swapfiets
      • E-bikes proberen | De Boom en het Meer
      • E-bikes proberen | Cycle Center
      • E-cargobike proberen | XYZ Cargo
      • Deelfietsen | GoAbout
      • Deelfietsen | Hely
      • Deelfietsen | Uw Deelfiets
      • Fietscheck + reparatie | FietsNED
      • Fietscheck + reparatie | Tweewielerservice Verhulst
      • Fietsregelingen | benFietsen
      • Fietsregelingen | Hellorider
      • Fietsregelingen | MobiLease
      • Fietsregelingen | Reisbalans
      • Registreren en belonen | benMobiel
      • Registreren en belonen | Reisbalans
      • Registreren en belonen | Toogether Cycles
    • Gezond en effectief thuiswerken
      • Gezond en effectief thuiswerken
      • Externe werkplekken | VoorDeThuiswerkers
      • Gezond Thuiswerken | Health2Work
      • Registreren en belonen | benMobiel
      • Relocation Mobility Scan | MobilityLabel
      • Thuiskantoor | Health2Work
      • Thuiskantoor | OfficeCube
      • Thuiskantoor | Thuiswerktafel.nl
      • Thuiskantoor | Timmermans Kantoor en Omgeving
      • Thuiskantoor | Versluis Kantoorinrichters
      • Thuiswerkscan | Kragten en Wavy
      • Werkplekanalyse | Health2Work
    • Bewust autorijden
      • Bewust autorijden
      • Carpoolen | Toogethr Rideshare
      • Mobility Solutions | Grid Coöperation
      • Service op Locatie | Band op Spanning
      • Slimme Bandenpomp | Band op Spanning
    • Laadinfra
      • Laadinfra
      • Installatiewerk | Opcharge
      • Installatiewerk en laadpunten | A-watt.com b.v.
      • Installatiewerk en laadpunten | Laadpaal-Limburg
      • Installatiewerk en laadpunten | Orange Charging
      • Laadpassen | Green Caravan
      • Laadpassen | XXImo
      • Laadpunten | Qcharge Eleqtron
      • Laadpunten | Van Kessel
      • Laadoplossingen en oplaadpunten | Heijmans eMobility
      • Laadoplossingen op zonne-energie | ENERparking
    • Meer opties tot verduurzaming
      • Meer opties tot verduurzaming
      • Fietskoeriers | Vleugels Fietskoeriers
      • E-cargobike proberen | XYZ Cargo
      • Elektrische Carver Cargo | Carver
  • Partners
    • Partners
    • Overheden
    • Werkgevers
    • Binnenstadpartners
    • Onderwijsaanpak
  • Over ons
    • Over ons
    • Medewerkers
    • Programma 2019-2022
    • Social Media
    • In de media
    • Rapporten en jaarverslagen
    • Beter benutten
    • Over de websites
    • Privacystatement
    • Toegankelijkheidsverklaring
  • Contact
  • Pers
  • Nieuws
  • Agenda
  • Ervaringen
  • Veelgestelde vragen
  • English
Home Menu
Voor meer informatie
kijk ook eens op:
Maak de beweging www.maakdebeweging.nl
Maastricht Bereikbaar www.maastrichtbereikbaar.nl
Logistiek Bereikbaar www.logistiekbereikbaar.nl
Logo Zuid Limburg
Logo Zuid Limburg
  • Kijk ook op
  • NL
    English
  • Pers
  • Nieuws
  • Agenda
  • Ervaringen
  • Veelgestelde vragen
  • Home
  • Onze aanpak
  • MobiMarkt
  • Partners
  • Over ons
  • Contact
  1. Home
  2. Nieuws
  3. Resultaten jaarlijkse Effectmeting
17 december 2020

Resultaten jaarlijkse Effectmeting

Corona heeft onze realiteit op veel vlakken flink veranderd, maar één ding blijft ongewijzigd: in september gaat bij Zuid-Limburg Bereikbaar de jaarlijkse effectmeting de deur uit. Dit jaar werd de vragenlijst voor de tiende keer uitgezet, en wel onder ruim 53.000 medewerkers. Uiteindelijk hebben twintig van onze aangesloten convenantpartners meegewerkt aan de enquête, wat een totale netto response van 6.161 respondenten (ofwel 16%) heeft opgeleverd. Benieuwd naar de resultaten?

Vóór de coronamaatregelen noemde in totaal ongeveer 60% van de respondenten de auto als hun hoofdvervoermiddel. Wat hierbij overigens wel opviel is de rol die de auto vervult: zowel voor herkomst- als bestemmingsdoeleinden speelt de auto een minder grote rol in Maastricht en Sittard-Geleen, terwijl deze in Heerlen en midden-gemeentes belangrijker blijkt te zijn. Vanzelfsprekend zien we na de invoering van de coronamaatregelen een daling in het aantal dagelijkse woon-werkritten per persoon: in totaal worden er wekelijks maar liefst 96.333 ritten (ofwel 27%) minder gemaakt. Desondanks blijkt echter dat het aantal autoritten relatief gezien sterker daalt in vergelijking met de rest van de vervoerswijzen. Met andere woorden: we reizen minder vaak, maar als we reizen doen we dat vaker met de auto. Met name OV-gebruikers blijken vaker de overstap naar de eigen auto te maken, maar ook fietsers geven aan in verhouding vaker de auto te pakken op de korte afstanden.

Thuiswerken

In de vragenlijst is dit jaar ook uitvoerig stilgestaan bij het onderwerp thuiswerken. Zo geeft ruim driekwart van de respondenten aan vóór de coronamaatregelen (bijna) nooit thuis te werken, terwijl bijna 60% in april van dit jaar vier of meer dagen van huis uit werkte. Met name de verminderde reistijd, de toegenomen productiviteit, flexibiliteit en structuur, en de verbeterde werk-privé balans, focus en concentratie worden genoemd als positieve aspecten aan het thuiswerken.

Het gemis van sociaal contact is daarentegen unaniem verkozen tot grootste keerzijde van het thuiswerken. Desondanks heeft 47% van de ondervraagden de intentie om ook na de coronacrisis structureel één of meerdere dagen per week thuis te werken. Dit biedt veel potentie om een deel van het thuiswerken te bestendigen.

 

We zijn meer gaan zitten

Onveranderd blijft gelukkig de mate van gezondheid die medewerkers zeggen te ervaren: over het algemeen beoordelen medewerkers hun gezondheid als goed, ongeacht of zij (nu of voor de crisis) volledig, deels of niet thuiswerken. Tussen deze groepen zijn ook geen grote verschillen in het behalen van de beweegnorm te ontdekken. Wat we wel zien is dat de groepen die deels of volledig thuiswerken een groter deel van hun werktijd zittend doorbrengen en dus minder beweging krijgen onder werktijd dan de groep die niet thuiswerkt. In totaliteit zijn we – in vergelijking met 2019 – meer tijd gaan zitten, en minder tijd gaan staan en bewegen. Al met al heeft dit een negatief effect op de vitaliteit en zullen we hier in de toekomst actief aan moeten gaan werken!

Stockfoto mindmap training

Meer weten over de uitkomsten van de effectmeting?

  • Uitgebreide effectmeting 2020
Deel deze pagina:
Facebook
Twitter
WhatsApp
E-mail
LinkedIn
Ben je goed geholpen?
Bedankt voor je feedback.
Er is een fout opgetreden.
Voor meer informatie kijk ook eens op:
Maak de beweging www.maakdebeweging.nl Maastricht Bereikbaar www.maastrichtbereikbaar.nl Logistiek Bereikbaar www.logistiekbereikbaar.nl
Elke twee weken ontvangen meer dan 17.000 abonnees, reistips, slimme mobiliteitsoplossingen en verhalen van forenzen en ondernemers die slimmer op weg gaan in Zuid-Limburg.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Ongeldige email
Logozuidlimburg Wit

Samen met vele partners werkt Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar aan bereikbaarheid, efficiënter autogebruik en duurzame mobiliteit. Voor een gezond woon-, werk- en leefklimaat in de regio.

Wij zijn ook te vinden op:
Onze aanpak
  • Logistieke aanpak
  • Gebiedsgerichte aanpak
  • Onderwijsaanpak
  • Hinderaanpak
  • Maastrichtse Energie Akkoorden
  • Van Verantwoord op weg naar Team Heuvelland
  • Krachtenbundeling
  • Snelle fietsroute Sittard-Maastricht
MobiMarkt
  • MobiMarkt
  • Flexibel reizen
  • De fiets stimuleren
  • Gezond en effectief thuiswerken
  • Laadinfra
Contact

Heb je een vraag voor Zuid-Limburg Bereikbaar? 
Bekijk de
veelgestelde vragen en antwoorden.
Of neem contact met ons op.

Adresgegevens:

Zuid-Limburg Bereikbaar
Postbus 1992
6201 BZ Maastricht

  • Privacystatement
  • Toegankelijkheidsverklaring
© 2023 Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar - Alle rechten voorbehouden

Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar is een samenwerkingsverband van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Provincie Limburg en Zuid-Limburgse gemeenten.