Vista College in de race voor de Vitaalste Werkgever van Limburg-award
Werkgevers die aan de slag gaan met vitaliteit, daar worden we bij Zuid-Limburg Bereikbaar blij van. Vitale werkgevers zijn immers duurzame en sterke organisaties waarmee we samen de beweging kunnen maken naar een vitale regio. Eind september is bekend wie de ‘Vitaalste Werkgever van Limburg’-award wint. Er dingen zes bedrijven mee naar de prijs in twee categorieën; één daarvan is werkgeversaanpakpartner Vista College. Frank Schoonbrood en Eline Hermans leggen uit hoe ze de vitaliteit binnen hun organisatie voor medewerkers en studenten versterken. Hun visie en aanpak kan voor andere organisaties als inspiratiebron dienen.
Mensenwerk
“Als Vista College staan we voor goed onderwijs”, vertellen Frank (Coördinator Vista Vitaal) en Eline (Projectleider Duurzame Inzetbaarheid). “Dat goede onderwijs kunnen we alleen leveren als onze medewerkers vitaal en veerkrachtig zijn. Onderwijs geven is immers mensenwerk. Kom je positief en veerkrachtig de klas in, dan is dat voor studenten direct zichtbaar. Voor ons geldt daarom: hoe gezonder en vitaler onze medewerkers zijn, des te beter is de kwaliteit van ons onderwijs.”
Om die vitaliteit in de organisatie te bevorderen hanteert Vista College een brede aanpak. Zo is er onder meer een fietsplan, zijn er opleidingen en trainingen over vitaliteit en duurzame inzetbaarheid, is er loopbaanondersteuning, zijn er watertappunten en is er aandacht voor stoppen met roken. Een voorbeeld vindt Frank de laagdrempelige introductie van gratis werk- en schoolfruit. “Het heeft ongemerkt een boost gegeven aan onze missie. Je merkt dat medewerkers en studenten hierdoor echt in gesprek gaan met elkaar over vitaliteit.”
Vitaal Burgerschap
Om de positieve effecten van een vitaal leven verder onder de aandacht te brengen, verzorgt Vista College ook het vak Vitaal Burgerschap. Frank legt uit: “Middels theorie-, praktijk- en gastlessen maken we elkaar ervan bewust hoe gezond of ongezond we bezig zijn. Dit doen we door onder meer te kijken naar het slaap-, eet- en beweeggedrag van de leerlingen. Maar het is breder dan alleen dit fysieke deel. Voel je je gelukkig? Kun je overal meedoen? Ook dát draagt bij aan je positieve gezondheid.”
Vitality app
“Een leuke stimulans is ook de Vitality-app van verzekeraar a.s.r. In het voorjaar zijn we hiermee met 100 medewerkers gestart als test,” gaat Frank verder. “Vorige maand hebben alle 1.400 medewerkers een uitnodiging gekregen. Het idee achter de app is dat je door dagelijks te bewegen punten bij elkaar sprokkelt (bijvoorbeeld 50 punten als je elke dag 10.000 stappen zet). Heb je aan het einde van de week 350 punten gehaald? Dan krijg je bijvoorbeeld een bon van Bol.com of Zalando.”
“Iedereen kan gebruikmaken van deze vitaliteitsapp. Bovendien heb je de mogelijkheid om via a.s.r. een smartwatch aan te schaffen en deze met je behaalde vitaliteitspunten terug te verdienen. We streven ernaar dat zeker een derde van onze medewerkers met de Vitality-app aan de slag gaat. Op een gegeven moment wordt het natuurlijk ook een soort (onderlinge) uitdaging om al die punten te pakken.”
Voorkomen van uitval
Eline vervolgt: “Het is overigens niet alleen een trend van ons om sterk in te zetten op vitaliteit. Aandacht voor vitaliteit en inzetbaarheid is ‘a way of life’. Door de kaders te scheppen die eraan bijdragen dat onze mensen vitaal zijn en goed in hun vel zitten, voorkomen we vroegtijdige uitval van medewerkers, zowel om mentale als fysieke redenen. Zo’n ziekteproces is immers voor niemand fijn, niet voor de medewerker en niet voor de organisatie. Zeker in deze krappe arbeidsmarkt moet je extra zuinig zijn op je mensen.”
“We merken ook duidelijk dat mensen zich wíllen ontwikkelen op vitaliteitsgebied, dat ze ervaren welke positieve effecten de trainingen hebben. Zelfs buiten werktijd en in de vakantie waren deze trainingen dan ook zo vol. Medewerkers laten ook weten dat ze het waarderen dat vitaliteit als vast onderdeel is opgenomen binnen het beleid. Maar het mooiste van alles is dat we dagelijks met elkaar in gesprek zijn over vitaliteit. Dat is echt een winstpunt.”
Begin klein
Frank en Eline kunnen het iedereen aanbevelen om werk te maken van vitaliteit. “Begin klein,” adviseren ze, “maar begin wel met een duidelijke visie. Je moet helder voor ogen hebben waar je naar toe wilt en hoe je dat bereikt. Zorg dus voor een goede kapstok, bied een duidelijke context en communiceer je missie. Voorkom losse flodders. Let wel: je zult niet iedereen voldoende bereiken via mail en intranet. Je hebt ambassadeurs nodig en/of een werkgroep die meedenkt.”
Eline legt uit: “Die persoonlijke aanpak is belangrijk. Spreek mensen aan bij het koffieapparaat of tijdens cursussen. Zo’n olievlekbenadering zet mensen pas echt in beweging. En ruim hier tijd voor in. Wij zijn zeker vijf jaar bezig om de hele gedragsverandering uit te rollen. Het is immers niet iets wat je kunt opleggen, maar wat je wél kunt stimuleren. Zorg ook voor een vitaliteitscoördinator en neem samen deel aan sportieve activiteiten. En wat is er dan leuker om dat allemaal in bedrijfssportkleding van Vista te doen?! Het stimuleert om ook buiten werktijd samen met vitaliteit bezig te zijn.”
Veerkrachtige mensen
Nog verdere plannen? “Ons belangrijkste doel is om nóg meer collega’s in beweging te krijgen. Dat begint niet met vaker sporten, maar met minder zitten. Dat vele zitten is echt het nieuwe roken. We willen stimuleren dat mensen dagelijks bewegen. Even de digitale middelen aan de kant, even niks anders dan wandelen tussen de middag, dat levert heel veel op. Het verhoogt de mentale en fysieke veerkracht. Met als resultaat dat je mensen langer en plezieriger hun werk kunnen blijven doen.”
Of Vista College zich uiteindelijk dé Vitaalste Werkgever van Limburg mag noemen, wordt bekendgemaakt tijdens het jaarevent op 22 september bij Vista College in Sittard.\
Meer informatie: www.vitaal-limburg.nl.

Beeld van bedrijfsfeest Vista Fiësta

Met Health-check tool krijg je zicht op kansen en mogelijkheden om vitaliteit van medewerkers te optimaliseren.