ElaadNL Outlook E-trucks internationale logistiek
Periodiek publiceert ElaadNL een Outlook over een bepaald onderwerp gerelateerd aan EV en Smart Charging. Deze outlooks ontstaan door data-analyse, interviews en vergelijkend onderzoek. In de Outlook van Q3 2020 is het onderwerp elektrische internationale logistiek aan bod geweest.
- De Outlook kijkt naar verschillende groeiscenario’s voor (inter)nationale logistiek, verwachte laadlocaties onderweg en op begin- en eindlocaties, en de benodigde laadvermogens en bijbehorende laadprofielen. Ook kijken we naar verschillende punten van aandacht voor netbeheerders die onderscheidend zijn voor dit segment.
- Aan de hand van hoe deze voertuigen zijn verdeeld over Nederland en wat voor soort laadlocaties ze naar verwachting nodig zullen hebben, is het aantal benodigde laadpunten berekend. Hierbij zijn er vier soorten laadlocaties te onderscheiden: bij depots, gedeelde laadhubs, truckparkings en verzorgingsplaatsen.
- Overdag wordt er op hoger vermogen bijgeladen op verzorgingsplaatsen en soms ook bij de andere soorten locaties. ‘s Avonds en ‘s nachts ligt het zwaartepunt van het laden bij de depots, truck parkings en gedeelde laadhubs. Daar wordt met lagere vermogens geladen gezien de langere oplaadtijd, en wordt ook load balancing toegepast. In bijlage 8 is te zien hoe het gevraagde vermogen per soort laadlocatie verdeeld is over de netbeheerders.
- De ontwikkeling van batterij-elektrische trucks in nationale- en internationale logistiek volgen elkaar snel op. Naast de genoemde punten van aandacht heeft dit onderwerp in de komende jaren veel aandacht nodig om de facilitering van de laadinfrastructuur en bijbehorende stroomvoorziening in goede banen te leiden, hetgeen samenwerking vereist tussen overheden, de logistieke sector en de energiesector.

Document