Natuur en Milieu: rapport Duurzame Distributiecentra
Overheden, netbeheerders en ondernemers zijn samen verantwoordelijk om de transitie naar elektrisch vervoer te doen slagen. Iedere stakeholder heeft daarbij een eigen rol en mogelijkheden om deze overgang te faciliteren, ondersteunen en stimuleren. Wat kunnen de verschillende stakeholders op basis van de geïdentificeerde oplossingsrichtingen doen om te zorgen dat de combinatie zon-op-dak en elektrisch laden op distributiecentra daadwerkelijk een versnelling geeft aan de transitie naar elektrisch transport?
De elektrificatie van het vrachttransport over de weg zal resulteren in een substantiële elektriciteitsvraag. Het grootste deel van de laadbehoefte ontstaat op de circa 4.000 bedrijventerreinen in Nederland. Ongeveer 70% van de laadbehoefte voor de logistieke sector wordt verwacht op privaat terrein bij distributiecentra. De potentie voor opwek van zonnestroom op daken van distributiecentra in Nederland wordt in een recente studie geschat op +/- 5 TWh per jaar. Hiermee zou in potentie ongeveer de helft van het jaarlijkse aantal vrachtwagenkilometers in Nederland elektrisch kunnen worden gevoed. Het bevorderen van eigen opwek van zonnestroom in combinatie met elektrisch laden op distributiecentra biedt maatschappelijke meerwaarde en zorgt voor een versnelling van elektrisch vrachttransport, aangezien:
- zon-op-dak bijdraagt aan het maatschappelijk draagvlak voor de energietransitie;
- de combinatie met elektrisch laden lokaal netcongestie kan voorkomen of beperken;
- een gecombineerde grootverbruikersaansluiting netwerkkosten scheelt en mogelijk tijd en geld, als daardoor geen nieuwe of verzwaarde aansluiting nodig is.
- opladen met zelf opgewekte zonnestroom een besparing oplevert in vergelijking met netstroom en meer prijszekerheid biedt;
- lokaal opgewekte groene stroom goed is voor het verlagen van de carbon footprint van bedrijven en in steeds meer gevallen een meerwaarde biedt voor de klant;
- het resulteert in een hogere waarde voor het vastgoed en mogelijkheden tot het leveren van nieuwe (energie) diensten.
Overheden, netbeheerders en ondernemers zijn samen verantwoordelijk om de transitie naar elektrisch vervoer te doen slagen. Iedere stakeholder heeft daarbij een eigen rol en mogelijkheden om deze overgang te faciliteren, ondersteunen en stimuleren. Wat kunnen de verschillende stakeholders doen om te zorgen dat de combinatie zon-op-dak en elektrisch laden op distributiecentra daadwerkelijk een versnelling geeft aan de transitie naar elektrisch transport?
