Ga direct naar het artikel
  • Home
  • Onze aanpak
    • Onze aanpak
    • Werkgeversaanpak
      • Werkgeversaanpak
      • Hoe gaan wij te werk?
      • Hybride werken
      • Fietsstimulering
      • Ga jij voor een elektrisch wagenpark?
      • Bewuster autorijden
      • OV en ketenmobiliteit
      • Mobility as a Service (MaaS) - Glimble by Arriva
      • MobiMarkt
      • Themabijeenkomsten werkgeversaanpak
      • Partner worden
    • Logistieke aanpak
    • Gebiedsgerichte aanpak
    • Onderwijsaanpak
    • Hinderaanpak
    • Maastrichtse Energie Akkoorden
    • Snelle fietsroute Sittard-Maastricht
      • Snelle fietsroute Sittard-Maastricht
      • Gerealiseerd: Snelle fietsroute Beek-Meerssen
      • Aanleg in 2022-2023: Snelle fietsroute Meerssen-Maastricht
      • Onderzoek: Snelle fietsroute Brightlands Chemelot Campus en Beek
      • Fietsen over de eerste snelle fietsroute in Zuid-Limburg
    • Verantwoord op weg in Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem en Vaals
      • Verantwoord op weg in Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem en Vaals
      • Gemeenteraden geven groen licht
      • Pilots Verantwoord op weg 2021
      • Participatietraject
      • Samenvatting resultaten enquête
      • Terugblik plenaire participatiebijeenkomst 17 mei
      • Terugblik tweede bijeenkomsten van de vier werkgroepen
      • Terugblik eerste bijeenkomsten van de vier werkgroepen
      • Meest gestelde vragen over Verantwoord op Weg
      • Doelen en resultaten
      • Achtergrondinformatie
      • Samenstelling van de stuurgroep
      • Handhaven
    • Krachtenbundeling
    • Bedrijfsaanpak logistieke laadinfra
      • Bedrijfsaanpak logistieke laadinfra
      • Pilot logistieke laadinfra Industrieterrein Randwyck
      • Ontwikkeling van laadinfra
      • Aan de slag als bedrijf
  • MobiMarkt
    • MobiMarkt
    • Flexibel reizen
      • Flexibel reizen
      • Deelauto’s | Amber
      • Deelauto's | Driven
      • Deelauto's | GoAbout
      • Deelauto's | GoodMoovs
      • Deelauto's | Hely
      • Deelauto’s | MyWheels
      • Deelauto's | We Drive Solar
      • Deelfietsen | GoAbout
      • Deelfietsen | Hely
      • Deelfietsen | Uw Deelfiets
      • Deelscooters | felyx
      • Mobiliteitsdiensten | Driven
      • Mobiliteitsdiensten | Glimble by Arriva
      • Mobiliteitsdiensten | Reisbalans
      • Mobiliteitsdiensten | XXImo
      • Openbaar Vervoer | Driven
      • Openbaar Vervoer | GoAbout
      • Registreren en belonen | benMobiel
      • Registreren en belonen | Reisbalans
    • De fiets stimuleren
      • De fiets stimuleren
      • Bedrijfsfietsen | Driven
      • Bedrijfsfietsen | Movelo
      • Bedrijfsfietsen | Swapfiets
      • E-bikes proberen | De Boom en het Meer
      • E-bikes proberen | Cycle Center
      • E-cargobike proberen | XYZ-cargobikes
      • Deelfietsen | GoAbout
      • Deelfietsen | Hely
      • Deelfietsen | Uw Deelfiets
      • Fietscheck + reparatie | FietsNED
      • Fietscheck + reparatie | Tweewielerservice Verhulst
      • Fietsregelingen | benFietsen
      • Fietsregelingen | Hellorider
      • Fietsregelingen | Reisbalans
      • Registreren en belonen | benMobiel
      • Registreren en belonen | Reisbalans
      • Registreren en belonen | Toogether Cycles
    • Gezond en effectief thuiswerken
      • Gezond en effectief thuiswerken
      • Externe werkplekken | VoorDeThuiswerkers
      • Gezond Thuiswerken | Health2Work
      • Registreren en belonen | benMobiel
      • Relocation Mobility Scan | MobilityLabel
      • Thuiskantoor | Health2Work
      • Thuiskantoor | OfficeCube
      • Thuiskantoor | Thuiswerktafel.nl
      • Thuiskantoor | Timmermans Kantoor en Omgeving
      • Thuiskantoor | Versluis Kantoorinrichters
      • Thuiswerkscan | Kragten en Wavy
      • Werkplekanalyse | Health2Work
    • Bewust autorijden
      • Bewust autorijden
      • Carpoolen | Toogethr Rideshare
      • Mobility Solutions | Grid Coöperation
      • Service op Locatie | Band op Spanning
      • Slimme Bandenpomp | Band op Spanning
    • Laadinfra
      • Laadinfra
      • Installatiewerk | Opcharge
      • Installatiewerk en laadpunten | A-watt.com b.v.
      • Installatiewerk en laadpunten | Laadpaal-Limburg
      • Installatiewerk en laadpunten | Orange Charging
      • Laadpassen | Green Caravan
      • Laadpassen | XXImo
      • Laadpunten | Qcharge Eleqtron
      • Laadpunten | Van Kessel
      • Laadoplossingen en oplaadpunten | Heijmans eMobility
    • Meer opties tot verduurzaming
      • Meer opties tot verduurzaming
      • Fietskoeriers | Vleugels Fietskoeriers
      • E-cargobike proberen | XYZ-cargobikes
  • Partners
    • Partners
    • Overheden
    • Werkgevers
    • Binnenstadpartners
    • Onderwijsaanpak
  • Over ons
    • Over ons
    • Medewerkers
    • Programma 2019-2022
    • Social Media
    • In de media
    • Rapporten en jaarverslagen
    • Beter benutten
    • Over de websites
    • Privacystatement
    • Toegankelijkheidsverklaring
  • Contact
  • Pers
  • Nieuws
  • Agenda
  • Ervaringen
  • Veelgestelde vragen
  • English
Home Menu
Voor meer informatie
kijk ook eens op:
Maak de beweging www.maakdebeweging.nl
Maastricht Bereikbaar www.maastrichtbereikbaar.nl
Logistiek Bereikbaar www.logistiekbereikbaar.nl
Logo Zuid Limburg
Logo Zuid Limburg
  • Kijk ook op
  • NL
    English
  • Pers
  • Nieuws
  • Agenda
  • Ervaringen
  • Veelgestelde vragen
  • Home
  • Onze aanpak
  • MobiMarkt
  • Partners
  • Over ons
  • Contact
  1. Home
  2. Onze aanpak
  3. Bedrijfsaanpak logistieke laadinfra
  4. Ontwikkeling van laadinfra

Natuur en Milieu: rapport Duurzame Distributiecentra

De elektrificatie van het vrachttransport over de weg zal resulteren in een substantiële elektriciteitsvraag. Het grootste deel van de laadbehoefte ontstaat op de circa 4.000 bedrijventerreinen in Nederland. Ongeveer 70% van de laadbehoefte voor de logistieke sector wordt verwacht op privaat terrein bij distributiecentra. De potentie voor opwek van zonnestroom op daken van distributiecentra in Nederland wordt in een recente studie geschat op +/- 5 TWh per jaar. Hiermee zou in potentie ongeveer de helft van het jaarlijkse aantal vrachtwagenkilometers in Nederland elektrisch kunnen worden gevoed. Het bevorderen van eigen opwek van zonnestroom in combinatie met elektrisch laden op distributiecentra biedt maatschappelijke meerwaarde en zorgt voor een versnelling van elektrisch vrachttransport, aangezien:

  • zon-op-dak bijdraagt aan het maatschappelijk draagvlak voor de energietransitie;
  • de combinatie met elektrisch laden lokaal netcongestie kan voorkomen of beperken;
  • een gecombineerde grootverbruikersaansluiting netwerkkosten scheelt en mogelijk tijd en geld, als daardoor geen nieuwe of verzwaarde aansluiting nodig is.
  • opladen met zelf opgewekte zonnestroom een besparing oplevert in vergelijking met netstroom en meer prijszekerheid biedt;
  • lokaal opgewekte groene stroom goed is voor het verlagen van de carbon footprint van bedrijven en in steeds meer gevallen een meerwaarde biedt voor de klant;
  • het resulteert in een hogere waarde voor het vastgoed en mogelijkheden tot het leveren van nieuwe (energie) diensten.

Overheden, netbeheerders en ondernemers zijn samen verantwoordelijk om de transitie naar elektrisch vervoer te doen slagen. Iedere stakeholder heeft daarbij een eigen rol en mogelijkheden om deze overgang te faciliteren, ondersteunen en stimuleren. Wat kunnen de verschillende stakeholders doen om te zorgen dat de combinatie zon-op-dak en elektrisch laden op distributiecentra daadwerkelijk een versnelling geeft aan de transitie naar elektrisch transport?

Eisen voor toekomstbestendige laadinfrastructuur verkenning

Overheidsbeleid zorgt voor versnelling van elektrische logistiek. De markt van bestelwagens N1 is de hardst groeiende in laadbehoeften. Laadinfra moet zich net zo snel gaan ontwikkelen als de elektrische voertuigen.

Om te zorgen dat oplaadpunten toekomstbestendig zijn dient er aan een aantal eisen te worden voldaan. Lees met welke eisen je als bedrijf rekening moet houden bij de aanschaf van laadinfrastructuur. Deze verkenning is uitgevoerd in opdracht van Topsector Logistiek en het ministerie van I en W en baseert zich op de huidige stand van elektrische logistiek en laadinfrastructuur in Nederland en de relevante ontwikkelingen zowel nationaal als internationaal.

  • Type laadinfrastructuur: Omschreven welke type laadinfrastructuur locaties er zijn voor elektrische logistiek.
  • Er zijn zeven verschillende type laadlocaties voor verschillende soorten voertuigen (bestel- licht of zware vrachtwagens). Het merendeel laadt op private locaties, daar zal op moeten worden ingezet.
  • Technische, organisatorische en ruimtelijke eisen: eisen aan laadinfrastructuur worden vanuit de logistieke partijen bekeken. Deze eisen worden onderscheiden in direct te implementeren eisen en de toekomstgerichte eisen die nog moeten worden ontwikkeld door de EV- en oplaadmarkt. Daaruit volgen concrete minimale eisen op basis waaruit conclusies en aanbevelingen volgen.
    • Houdt rekening met eisen uit verschillende voertuig categorieën, maar met name N1 waar de urgentie het grootst is.
    • Standaardisatie voor laadinfrastructuur vraagt om actie vanuit de stakeholders van de NAL-werkgroep logistiek.
    • Standaardisatie van laadinfrastructuur kan zorgen voor efficiënter ruimtegebruik.
    • Naast de operatie van voertuigen, dient ook de beschikbare netcapaciteit leidend te zijn. Manieren om zo efficiënt mogelijk om te gaan met de beschikbare capaciteit zijn noodzakelijk bij grote laad locatie.

Roadmap Logistieke Laadinfra

Met het Klimaatakkoord en de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) als leidraad, wordt in deze roadmap verkend hoe die groei er de komende jaren uit gaat zien en wat hiervoor nodig is. Hierbij wordt onderscheid gemaakt in drie categorieën voertuigen.

Het aantal laadpunten voor lichte logistieke voertuigen moet groeien naar circa 260 duizend in 2030. Voor zware logistieke voertuigen ligt dit aantal op ongeveer 14 duizend. Voor binnenvaart worden deze cijfers op dit moment nog berekend.

In de roadmap onderscheiden we daarom per categorie vier fasen: opstartfase; basisnetwerk; opschaling; jongvolwassen markt.

  • Lichte voertuigen
    • Gebruik bestaande laadinfrastructuur: in hoeverre is deze bruikbaar voor logistieke voertuigen?
    • Vertaling naar laadvisies en actieplannen van de zes NAL-regio’s en de bijbehorende gemeenten.
    • Aanvullend op het bestaande basisnetwerk voor personenauto’s, opschaling in/rond ZE-zones en op plaatsen waar bedrijven zijn gevestigd die ZE-zones bedienen.
    • Verspreiding en opschaling van publieke en private laadinfrastructuur in heel Nederland
    • Verdichting van het netwerk in ZE-zones en de rest van Nederland.
  • Zware voertuigen
    • Inventarisatie en opstellen van prognoses van de laadbehoefte van zwaar transport.
    • Ontwikkeling en demonstratie van schaalbare best practices
    • Vertaling van prognoses naar laadvisies en actieplannen door de betrokken stakeholders (gemeenten, provincies, NAL-regio’s)
    • Realiseren van een basisnetwerk ten behoeve van logistieke partijen die ZE-zones beleveren, inclusief laadinfrastructuur binnen ZE-zones als laadinfrastructuur op herkomstlocaties van deze logistieke partijen (bijvoorbeeld bedrijventerreinen).
    • Ontwikkeling van snellaadfaciliteiten langs het hoofdwegennet en goederenvervoercorridors om de vlekkenkaart van stedelijke gebieden te verbinden en aan te sluiten bij EU-ambities voor een dekkend netwerk.
    • Verspreiding van laadinfrastructuur van ZE-zones door heel Nederland.
  • Binnenvaart
    • Start met enkele oplaadstations op strategische punten.
    • Uitbreiding naar belangrijkste vaarwegcorridors in Nederland.
    • Uitbreiding naar overige routes waar elektrische varen kansrijk is.

Handreiking Logistiek laden

Elektrische logistiek komt steeds meer voor, ook dankzij stimulerende maatregelen vanuit het klimaatakkoord en de invoering van ZE-zones voor stadlogistiek in inmiddels 27 steden in Nederland. De totale kosten van elektrische voertuigen worden steeds gunstiger, de onderhoudskosten zijn minder. Voor deze elektrische voertuigen is voldoende laadinfrastructuur nodig. In deze handreiking wordt de rol van de gemeente toegelicht.

De gemeente speelt een stimulerende, faciliterende of regulerende rol. Hoe actiever de rol, hoe meer invloed gemeenten hebben op:

  • Doorlooptijd van realisatie
  • Groei in beschikbare laadoplossingen
  • Bereidheid van logistieke partijen om te investeren in ZE voertuigen
  • Mate van innovatie binnen de gemeente rondom ZE logistiek

Zodra de rol van de gemeente is bepaald, volgen er drie actie lijnen:

  • Bepaal de laadbehoefte
  • Zet beleid op voor logistiek laden
  • Zoek brede samenwerking

Adviesrapport Roadmap Laadinfrastructuur Regio Zuid

Dit document is een gefundeerde schatting voor de ontwikkeling van EV, laadinfra en elektriciteitsbehoefte in Samenwerkingsregio-Zuid op basis van de tot nu toe bekende cijfers en gepubliceerde rapporten

Eindrapport Qirion Panteia: Maak ruim baan voor elektrisch goederenvervoer

Panteia heeft samen met Qirion een onderzoek uitgevoerd voor ElaadNL. Voorwaarde voor een snelle transitie naar elektrisch logistiek vervoer is dat de laadinfrastructuur tijdig uitgerold wordt. Het laden van een elektrische truck vraagt in korte tijd veel stroom op hoge vermogens. Het onderliggende stroomnet moet hiervoor vroegtijdig voorbereid worden. Lees in dit rapport hoe Panteia en Qirion zijn gekomen tot een gezamenlijk actieplan om deze netverzwaring op gang te brengen.

Documenten
  • Natuur En Milieu Rapport Duurzame Distributiecentra 22 Maart 2022.pdf 5,5MB
  • Eisen Voor Toekomstbestendige Laadinfrastructuur Verkenning.pdf 8,2MB
  • Roadmap Logistieke Laadinfra.pdf 1,3MB
  • Handreiking Logistiek Laden.pdf 1,7MB
  • Adviesrapport Roadmap Laadinfrastructuur Regio Zuid 1.pdf 1,4MB
  • Eindrapport Qirion Panteia Maak Ruim Baan Voor Elektrisch Goederenvervoer Jan 2022.pdf 3,2MB
Cityhub Zero Emmissie Stadsdistributie Logistiek
Deel deze pagina:
Facebook
Twitter
WhatsApp
E-mail
LinkedIn
Ben je goed geholpen?
Bedankt voor je feedback.
Er is een fout opgetreden.
Voor meer informatie kijk ook eens op:
Maak de beweging www.maakdebeweging.nl Maastricht Bereikbaar www.maastrichtbereikbaar.nl Logistiek Bereikbaar www.logistiekbereikbaar.nl
Elke twee weken ontvangen meer dan 17.000 abonnees, reistips, slimme mobiliteitsoplossingen en verhalen van forenzen en ondernemers die slimmer op weg gaan in Zuid-Limburg.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Logozuidlimburg Wit

Samen met vele partners werkt Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar aan bereikbaarheid, efficiënter autogebruik en duurzame mobiliteit. Voor een gezond woon-, werk- en leefklimaat in de regio.

Wij zijn ook te vinden op:
Onze aanpak
  • Werkgeversaanpak
  • Logistieke aanpak
  • Gebiedsgerichte aanpak
  • Onderwijsaanpak
  • Hinderaanpak
  • Maastrichtse Energie Akkoorden
  • Van Verantwoord op weg naar Team Heuvelland
  • Krachtenbundeling
  • Snelle fietsroute Sittard-Maastricht
MobiMarkt
  • MobiMarkt
  • Flexibel reizen
  • De fiets stimuleren
  • Gezond en effectief thuiswerken
  • Laadinfra
Contact

Heb je een vraag voor Zuid-Limburg Bereikbaar? 
Bekijk de
veelgestelde vragen en antwoorden.
Of neem contact met ons op.

Adresgegevens:

Zuid-Limburg Bereikbaar
Postbus 1992
6201 BZ Maastricht

  • Privacystatement
  • Toegankelijkheidsverklaring
© 2022 Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar - Alle rechten voorbehouden

Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar is een samenwerkingsverband van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Provincie Limburg en Zuid-Limburgse gemeenten.