Doorfietsroute Sittard-Maastricht

Met doorfietsroute meer mensen uit de auto op de pedalen

De doorfietsroute Sittard-Maastricht is een samenwerkingsproject van de Provincie Limburg, Zuid-Limburg Bereikbaar en gemeenten langs de route (Beek, Stein, Meerssen, Maastricht en Sittard-Geleen). Het is de eerste doorfietsroute in Zuid-Limburg en heeft straks een totale lengte van 23 kilometer. In- en uitritten en verkeerslichten zorgen voor stopmomenten in een fietstracé. Door een andere weginrichting kan de fietser zo veel mogelijk ongehinderd doorfietsen. Zo wordt een route sneller en comfortabeler. 

Meer over de doorfietsroute Sittard-Maastricht

De doorfietsroute tussen Sittard en Maastricht wordt aangesloten op het landelijk netwerk Tour de Force. Tour de Force is een krachtige samenwerking tussen overheden, marktpartijen, maatschappelijke organisaties, kennisinstituten en platforms die zich inzetten voor een sterker fietsbeleid in Nederland. De doelstelling van Tour de Force is ambitieus: 20% meer fietskilometers in 2027 ten opzichte van 2017.

Realisatie van een doorfietsroute is ook een van de speerpunten in de Mobiliteitsvisie van Zuid-Limburg een samenwerking van zestien Zuid-Limburgse gemeente en de Provincie Limburg. De visie zet in op: duurzame mobiliteit en CO2-reductie, verbeteren van gezondheid, leefbaarheid en veiligheid.

De doorfietsroute tussen Sittard en Maastricht loopt parallel aan de autosnelweg A2 en heeft daarmee de bewegwijzering F2 gekregen. De snelle fietsroute levert een belangrijke bijdrage aan:

  • de verbetering van het fietsklimaat in de regio
  • de verdere stimulering van het fiets- en e-bikegebruik.
  • een volwaardig alternatief voor reizen met de auto.

Als meer mensen de auto (vaker) laten staan voor hun woon-werkreis, zorgt dat voor minder files en minder CO2-uitstoot. En dat draagt weer bij aan een blijvend betere bereikbaarheid en betere leefbaarheid. Extra bewegen heeft bovendien een positief effect op de gezondheid. 

Via de doorfietsroute tussen Sittard en Maastricht kunnen zowel forenzen, studenten als bezoekers van een stad of kern veilig, snel en gezond vanuit hun woonplaats naar hun plaats van bestemming fietsen. De snelle fietsroute loopt zowel langs meerdere belangrijke werklocaties in Zuid-Limburg alsook langs meerdere Brightlandscampussen in de regio.

Over het gemiddeld fietspad zien we al lang niet meer alleen de bekende ‘stadsfiets’ voorbij komen. Het aantal soorten fietsen is flink divers geworden. Ook de bijbehorende afmetingen en snelheden van de fietsen liggen flink uit elkaar. Zo zijn er nu cargobikes en gezinsfietsen die veel breder of langer zijn en daarmee ook meer ruimte innemen binnen onze fietsinfrastructuur. Bestaande fietspaden zijn vaak te smal en niet ingericht op grotere en snellere fietsen. Voor een optimale fietservaring alle verschillende type fietsgebruikers is een minimale breedte van 2,5 meter nodig. Bij een fietspad dat in beide richtingen wordt gebruikt, is een optimale breedte van 4 meter nodig.

Trajecten snelle fietsroute

  • In 2018 is het traject tussen Beek en Meerssen inclusief de aanleg van de fietsersbrug in Beek (Maastricht-Aachen Airport) gerealiseerd. 
  • Het traject tussen Meerssen en Maastricht-Noord is gerealiseerd in het voorjaar van 2022. Deze fietsroute loopt vanaf de Vliegveldweg in Meerssen via de Maastrichterweg, Kruisdonk, Mariënwaard, Meerssenerweg en de Viaductweg naar Maastricht-Noord. 
  • Het traject van Maastricht-Noord naar de Viaductweg aan de rand van het centrum van Maastricht moet nog worden uitgevoerd. De aanleg van dit route onderdeel wordt gecombineerd met andere werkzaamheden . Planning hiervoor volgt eind 2023. 
  • In samenwerking tussen de Provincie Limburg en de gemeenten Stein en Beek, nader onderzoek plaats naar het verlengen van de route naar de Brightlands Chemelot Campus. 

Meer over de route van de doorfietsroute Sittard-Maastricht

Hoogwaardig fietsnetwerk Nederland Tour de force kaart Nederlands met fietsroutes
Kaart met doorfietsroutes (in planning) Nederland - Stand van zaken 14 juni 2021