Ga direct naar het artikel

Snelle fietsroute Sittard-Maastricht

Korter kunnen we het niet maken, sneller wel

** UNDER CONSTRUCTION **

Met een snelle fietsroute meer mensen uit de auto

De snelle fietsroute Sittard-Maastricht is een samenwerkingsproject van de Provincie Limburg, Zuid-Limburg Bereikbaar en gemeenten langs de route (Beek, Meerssen, Maastricht en Sittard-Geleen). In- en uitritten en verkeerslichten zorgen voor stopmomenten in een tracé. Door een andere weginrichting kan de fietser zo veel mogelijk ongehinderd doorfietsen. Zo wordt een route sneller en comfortabeler. 

Waarom een snelle fietsroute?

De snelle fietsroute tussen Sittard en Maastricht levert een belangrijke bijdrage aan:

  • de verbetering van het fietsklimaat in de regio
  • de verdere stimulering van het fiets- en e-bikegebruik.
  • een volwaardig alternatief voor reizen met de auto.

Als meer mensen de auto (vaker) laten staan voor de woon-werkreis, zorgt dat voor minder files en minder CO2-uitstoot. En dat draagt weer bij aan een blijvend betere bereikbaarheid en betere leefbaarheid. Extra bewegen heeft bovendien een positief effect op de gezondheid. 

Voor wie?

Via de snelle fietsroute tussen Sittard en Maastricht kunnen zowel forenzen, studenten als bezoekers van een stad veilig, snel en gezond vanuit hun woonplaats naar hun plaats van bestemming fietsen. De route van de snelle fietsroute loopt zowel langs meerdere belangrijke werklocaties in Zuid-Limburg als ook langs meerdere Brightlands campussen in de regio.

Divers fietsgebruik

Over het gemiddeld fietspad zien we al lang niet meer alleen de bekende ‘stadsfiets’ voorbij komen. Het aantal soorten fietsen is flink divers geworden. Ook de bijbehorende afmetingen en snelheden van de fietsen liggen flink uit elkaar. Zo zijn er nu cargobikes en gezinsfietsen die veel breder of langer zijn en daarmee ook meer ruimte innemen binnen onze fietsinfrastructuur. Bestaande fietspaden zijn vaak te smal en niet ingericht op grotere en snellere fietsen. Voor een optimale fietservaring alle verschillende type fietsgebruikers is een minimale breedte van 2,4 meter nodig. Bij een fietspad dat in beide richtingen wordt gebruikt, is een optimale breedte van 4 meter nodig.

Aanleg in fasen

De aanleg van de snelle fietsroute gebeurt in meerdere fasen. In 2018 is fase 1a door bouwbedrijf Dura Vermeer uitgevoerd en afgerond. Het gedeelte tussen Beek en Meerssen inclusief de aanleg van de fietsersbrug in Beek is daarmee aangelegd en in gebruik. Het gedeelte tussen  Meerssen en Maastricht wordt aangelegd in het najaar van 2021. Deze fase noemen we 1b van de snelle fietsroute en loopt vanaf de Vliegveldweg in Meerssen via de Maastrichterweg, Kruisdonk, Mariënwaard, Meerssenerweg en de Viaductweg naar Maastricht. Fase 1c van de snelle fietsroute loopt binnen de bebouwde kom in Maastricht van Maastricht-Noord naar het centrum van Maastricht. Deze fase staat gepland voor 2022/2023.

Laatste fase

Fase 2 van de snelle fietsroute tussen Sittard en Maastricht is het deel van de route dat gaat lopen tussen Sittard-Geleen en Beek. Op dit moment is nog niet duidelijk hoe dat deel van de route gaat lopen. Deze vervolgfase van de snelle fietsroute wordt nog nader onderzocht. Daarbij wordt ook gekeken naar de aansluiting met de Brightlands Chemelot Campus.

"Door de komst van de snelle fietsroute Sittard-Maastricht ontstaat er een beter, duurzamer en veiliger fietsnetwerk in Zuid-Limburg dat bijdraagt aan de modalshift en bereikbaarheid."
Elke twee weken ontvangen meer dan 18.000 abonnees, reistips, slimme mobiliteitsoplossingen en verhalen van forenzen en ondernemers die slimmer op weg gaan in Zuid-Limburg.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief