Ga direct naar het artikel
  • Home
  • Onze aanpak
    • Onze aanpak
    • Werkgeversaanpak
      • Werkgeversaanpak
      • Hoe gaan wij te werk?
        • Hoe gaan wij te werk?
        • Mobiliteitsscan
        • Arbeidsvoorwaardenscan
        • Flexwerkscan
        • Vitaliteitsscan
        • Jaarlijkse effectmeting
      • Zo Werkt Het! Fossiel vrij
      • Hybride werken
      • Fietsstimulering
        • Fietsstimulering
        • Stappenplan fietsstimulering
        • Fietsstimulering en fiscale regels
        • Fietsvriendelijk bedrijf
        • Fiets Veilig Toolbox
      • Ga jij voor een elektrisch wagenpark?
        • Ga jij voor een elektrisch wagenpark?
        • De stekker in je wagenpark
        • EV & Laadinfra Scan
        • MobiMarkt
      • Bewuster autorijden
        • Bewuster autorijden
        • Slimme Bandenpomp
        • Rij MONO
        • MobiMarkt
      • OV en ketenmobiliteit
      • Mobility as a Service (MaaS) - Glimble by Arriva
      • MobiMarkt
      • Themabijeenkomsten werkgeversaanpak
      • Partner worden
    • Logistieke aanpak
    • Gebiedsgerichte aanpak
    • Onderwijsaanpak
    • Hinderaanpak
    • Bedrijfsaanpak logistieke laadinfra
      • Bedrijfsaanpak logistieke laadinfra
      • Pilot logistieke laadinfra Industrieterrein Randwyck
      • Roadmap Logistieke Laadinfra
      • Adviesrapport Roadmap Laadinfrastructuur Regio Zuid
      • Handreiking Logistiek laden
      • Natuur en Milieu: rapport Duurzame Distributiecentra
      • Natuur en Milieu Zero-emissiezones stappenplan
      • ElaadNL Outlook E-trucks internationale logistiek
      • Eisen voor toekomstbestendige laadinfrastructuur verkenning
      • Eindrapport Qirion Panteia: Maak ruim baan voor elektrisch goederenvervoer
      • HBE's, het onverwachte verdienmodel achter elektrische vrachtwagens
      • Laden van elektrische auto's op de zaak
    • Maastrichtse Energie Akkoorden
    • Snelle fietsroute Sittard-Maastricht
      • Snelle fietsroute Sittard-Maastricht
      • Gerealiseerd: Snelle fietsroute Beek-Meerssen
      • Aanleg in 2022-2023: Snelle fietsroute Meerssen-Maastricht
      • Onderzoek: Snelle fietsroute Brightlands Chemelot Campus en Beek
      • Fietsen over de eerste snelle fietsroute in Zuid-Limburg
    • Verantwoord op weg in Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem en Vaals
      • Verantwoord op weg in Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem en Vaals
      • Gemeenteraden geven groen licht
      • Pilots Verantwoord op weg 2021
      • Participatietraject
      • Samenvatting resultaten enquête
      • Terugblik plenaire participatiebijeenkomst 17 mei
      • Terugblik tweede bijeenkomsten van de vier werkgroepen
      • Terugblik eerste bijeenkomsten van de vier werkgroepen
      • Meest gestelde vragen over Verantwoord op Weg
      • Doelen en resultaten
      • Achtergrondinformatie
      • Samenstelling van de stuurgroep
      • Handhaven
    • Krachtenbundeling
  • MobiMarkt
    • MobiMarkt
    • Flexibel reizen
      • Flexibel reizen
      • Deelauto’s | Amber
      • Deelauto's | Driven
      • Deelauto's | GoAbout
      • Deelauto's | GoodMoovs
      • Deelauto's | Hely
      • Deelauto’s | MyWheels
      • Deelauto's | We Drive Solar
      • Deelfietsen | GoAbout
      • Deelfietsen | Hely
      • Deelfietsen | Uw Deelfiets
      • Deelscooters | felyx
      • Mobiliteitsdiensten | Driven
      • Mobiliteitsdiensten | Glimble by Arriva
      • Mobiliteitsdiensten | Reisbalans
      • Mobiliteitsdiensten | XXImo
      • Openbaar Vervoer | Driven
      • Openbaar Vervoer | GoAbout
      • Registreren en belonen | benMobiel
      • Registreren en belonen | Reisbalans
    • De fiets stimuleren
      • De fiets stimuleren
      • Bedrijfsfietsen | Brandbikes
      • Bedrijfsfietsen | Driven
      • Bedrijfsfietsen | MobiLease
      • Bedrijfsfietsen | Movelo
      • Bedrijfsfietsen | Swapfiets
      • E-bikes proberen | De Boom en het Meer
      • E-bikes proberen | Cycle Center
      • E-cargobike proberen | XYZ Cargo
      • Deelfietsen | GoAbout
      • Deelfietsen | Hely
      • Deelfietsen | Uw Deelfiets
      • Fietscheck + reparatie | FietsNED
      • Fietscheck + reparatie | Tweewielerservice Verhulst
      • Fietsregelingen | benFietsen
      • Fietsregelingen | Hellorider
      • Fietsregelingen | MobiLease
      • Fietsregelingen | Reisbalans
      • Registreren en belonen | benMobiel
      • Registreren en belonen | Reisbalans
      • Registreren en belonen | Toogether Cycles
    • Gezond en effectief thuiswerken
      • Gezond en effectief thuiswerken
      • Externe werkplekken | VoorDeThuiswerkers
      • Gezond Thuiswerken | Health2Work
      • Registreren en belonen | benMobiel
      • Relocation Mobility Scan | MobilityLabel
      • Thuiskantoor | Health2Work
      • Thuiskantoor | OfficeCube
      • Thuiskantoor | Thuiswerktafel.nl
      • Thuiskantoor | Timmermans Kantoor en Omgeving
      • Thuiskantoor | Versluis Kantoorinrichters
      • Thuiswerkscan | Kragten en Wavy
      • Werkplekanalyse | Health2Work
    • Bewust autorijden
      • Bewust autorijden
      • Carpoolen | Toogethr Rideshare
      • Mobility Solutions | Grid Coöperation
      • Service op Locatie | Band op Spanning
      • Slimme Bandenpomp | Band op Spanning
    • Laadinfra
      • Laadinfra
      • Installatiewerk | Opcharge
      • Installatiewerk en laadpunten | A-watt.com b.v.
      • Installatiewerk en laadpunten | Laadpaal-Limburg
      • Installatiewerk en laadpunten | Orange Charging
      • Laadpassen | Green Caravan
      • Laadpassen | XXImo
      • Laadpunten | Qcharge Eleqtron
      • Laadpunten | Van Kessel
      • Laadoplossingen en oplaadpunten | Heijmans eMobility
      • Laadoplossingen op zonne-energie | ENERparking
    • Meer opties tot verduurzaming
      • Meer opties tot verduurzaming
      • Fietskoeriers | Vleugels Fietskoeriers
      • E-cargobike proberen | XYZ Cargo
      • Elektrische Carver Cargo | Carver
  • Partners
    • Partners
    • Overheden
    • Werkgevers
    • Binnenstadpartners
    • Onderwijsaanpak
  • Over ons
    • Over ons
    • Medewerkers
    • Programma 2019-2022
    • Social Media
    • In de media
    • Rapporten en jaarverslagen
    • Beter benutten
    • Over de websites
    • Privacystatement
    • Toegankelijkheidsverklaring
  • Contact
  • Pers
  • Nieuws
  • Agenda
  • Ervaringen
  • Veelgestelde vragen
  • English
Home Menu
Voor meer informatie
kijk ook eens op:
Maak de beweging www.maakdebeweging.nl
Maastricht Bereikbaar www.maastrichtbereikbaar.nl
Logistiek Bereikbaar www.logistiekbereikbaar.nl
Logo Zuid Limburg
Logo Zuid Limburg
  • Kijk ook op
  • NL
    English
  • Pers
  • Nieuws
  • Agenda
  • Ervaringen
  • Veelgestelde vragen
  • Home
  • Onze aanpak
  • MobiMarkt
  • Partners
  • Over ons
  • Contact
  1. Home
  2. Pers
  3. Aantal structurele overstappers van auto naar alternatief verdubbeld

Aantal structurele overstappers van auto naar alternatief verdubbeld

De 1039 dagelijkse spitsmijdingen worden gemaakt door in totaal 2000 medewerkers die minder autoritten maken. Dat betekent dat deze personen gemiddeld 2,5 dag per week hun auto laten staan. De medewerkers hebben dit resultaat bereikt door over te stappen op de fiets (45%), het openbaar vervoer (20%) of door vaker thuis te werken of buiten de spits met de auto te reizen (35%).

Beter Benutten 2012-2014

Eind dit jaar loopt het Beter Benutten programma 2012-2014 dat Maastricht Bereikbaar uitvoert ten einde. Het programma omvat 28 deelprojecten waarvan er 25 voor het einde van dit jaar worden afgerond. Van de overige drie projecten start de uitvoeringsfase in de vervolgperiode Beter Benutten 2015-2017. Hoewel alle resultaten van de verschillende deelprojecten binnen het programma pas dit voorjaar zullen zijn verzameld, laten de laatste metingen van september 2014 zien dat er per dag 1800 minder auto’s in de spits zijn op de belangrijkste routes. 80% procent daarvan wordt bereikt door de medewerkers van convenantpartners. Daarnaast dragen ook de realisatie van aanpassingen aan de Terblijterweg en Fransiscus Romanusweg, het inzetten van de pendelbus op P+R Maastricht Noord en hinderbeperking bij grote wegwerkzaamheden door optimale afstemming van werkzaamheden, extra communicatie en reisalternatieven voor forenzen en bezoekers er aan bij.

Het Beter Benutten programma 2012-2014 heeft als landelijke doelstelling een filereductie van 20% te realiseren. Voor Maastricht Bereikbaar ligt er de regionale doelstelling om 10% autonome groei van het autoverkeer op de belangrijkste routes op te vangen. Hoewel de resultaten hierover vanuit het ministerie pas in 2015 volgen, laat de vierde effectmeting zien dat MB de groei van autoverkeer onder de doelgroep forenzen nagenoeg kan opvangen. Slechts in de wintermaanden is er sprake van een klein seizoenseffect: dan kiezen iets meer (< 1%) forenzen voor de auto dan dat medewerkers overstappen op een alternatief vervoermiddel.

Gunstige neveneffecten

De tot dusver gerealiseerde spitsmijdingen zijn goed voor 20.000 vermeden autokilometers per dag. Volgens eerste berekeningen komt dat neer op een vermindering van ongeveer 800.000 Kg CO2- uitstoot per jaar. Daarnaast levert de verkoop van het 2 euro treinkaartje extra bezoekers op voor de stad. Op basis van onderzoek blijkt dat 16% van de mensen die met een 2 euro kaartje reist de reis naar Maastricht anders niet had gemaakt. Vertaald naar de huidige verkoopcijfers in de eerste twee weekenden van december worden er tijdens Magisch Maastricht meer dan 1000 extra bezoekers verwacht.

Beter Benutten 2015-2017

Diverse grote werkzaamheden, zoals de aanpassing van de Noorderbrug en de ontwikkeling van het stationsgebied, zorgen voor een flinke uitdaging om de bereikbaarheid de komende jaren op peil te houden. Ook het A2-project blijft de komende jaren een rol spelen. Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu investeert voor de periode 2015 tot en met 2017 ruim € 15 miljoen in oplossingen om de bereikbaarheid in Maastricht en de regio verder te verbeteren. Dit vanuit het programma Beter Benutten Vervolg. Het uitgangspunt is een fifty-fifty cofinanciering door IenM en partners van Maastricht Bereikbaar.

Bekijk alle persberichten
Vragen over dit persbericht? Neem dan contact op met Désirée Florie.

Désirée Florie

Projectleider communicatie
+316 218 330 77
Stuur een e-mail
Deel deze pagina:
Facebook
Twitter
WhatsApp
E-mail
LinkedIn
Ben je goed geholpen?
Bedankt voor je feedback.
Er is een fout opgetreden.
Voor meer informatie kijk ook eens op:
Maak de beweging www.maakdebeweging.nl Maastricht Bereikbaar www.maastrichtbereikbaar.nl Logistiek Bereikbaar www.logistiekbereikbaar.nl
Elke twee weken ontvangen meer dan 17.000 abonnees, reistips, slimme mobiliteitsoplossingen en verhalen van forenzen en ondernemers die slimmer op weg gaan in Zuid-Limburg.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Ongeldige email
Logozuidlimburg Wit

Samen met vele partners werkt Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar aan bereikbaarheid, efficiënter autogebruik en duurzame mobiliteit. Voor een gezond woon-, werk- en leefklimaat in de regio.

Wij zijn ook te vinden op:
Onze aanpak
  • Logistieke aanpak
  • Gebiedsgerichte aanpak
  • Onderwijsaanpak
  • Hinderaanpak
  • Maastrichtse Energie Akkoorden
  • Van Verantwoord op weg naar Team Heuvelland
  • Krachtenbundeling
  • Snelle fietsroute Sittard-Maastricht
MobiMarkt
  • MobiMarkt
  • Flexibel reizen
  • De fiets stimuleren
  • Gezond en effectief thuiswerken
  • Laadinfra
Contact

Heb je een vraag voor Zuid-Limburg Bereikbaar? 
Bekijk de
veelgestelde vragen en antwoorden.
Of neem contact met ons op.

Adresgegevens:

Zuid-Limburg Bereikbaar
Postbus 1992
6201 BZ Maastricht

  • Privacystatement
  • Toegankelijkheidsverklaring
© 2023 Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar - Alle rechten voorbehouden

Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar is een samenwerkingsverband van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Provincie Limburg en Zuid-Limburgse gemeenten.