Ga direct naar het artikel
  • Home
  • Onze aanpak
    • Onze aanpak
    • Werkgeversaanpak
      • Werkgeversaanpak
      • Hoe gaan wij te werk?
        • Hoe gaan wij te werk?
        • Mobiliteitsscan
        • Arbeidsvoorwaardenscan
        • Flexwerkscan
        • Vitaliteitsscan
        • Jaarlijkse effectmeting
      • Zo Werkt Het! Fossiel vrij
      • Hybride werken
      • Fietsstimulering
        • Fietsstimulering
        • Stappenplan fietsstimulering
        • Fietsstimulering en fiscale regels
        • Fietsvriendelijk bedrijf
        • Fiets Veilig Toolbox
      • Ga jij voor een elektrisch wagenpark?
        • Ga jij voor een elektrisch wagenpark?
        • De stekker in je wagenpark
        • EV & Laadinfra Scan
        • MobiMarkt
      • Bewuster autorijden
        • Bewuster autorijden
        • Slimme Bandenpomp
        • Rij MONO
        • MobiMarkt
      • OV en ketenmobiliteit
      • Mobility as a Service (MaaS) - Glimble by Arriva
      • MobiMarkt
      • Themabijeenkomsten werkgeversaanpak
      • Partner worden
    • Logistieke aanpak
    • Gebiedsgerichte aanpak
    • Onderwijsaanpak
    • Hinderaanpak
    • Bedrijfsaanpak logistieke laadinfra
      • Bedrijfsaanpak logistieke laadinfra
      • Pilot logistieke laadinfra Industrieterrein Randwyck
      • Roadmap Logistieke Laadinfra
      • Adviesrapport Roadmap Laadinfrastructuur Regio Zuid
      • Handreiking Logistiek laden
      • Natuur en Milieu: rapport Duurzame Distributiecentra
      • Natuur en Milieu Zero-emissiezones stappenplan
      • ElaadNL Outlook E-trucks internationale logistiek
      • Eisen voor toekomstbestendige laadinfrastructuur verkenning
      • Eindrapport Qirion Panteia: Maak ruim baan voor elektrisch goederenvervoer
      • HBE's, het onverwachte verdienmodel achter elektrische vrachtwagens
      • Laden van elektrische auto's op de zaak
    • Maastrichtse Energie Akkoorden
    • Snelle fietsroute Sittard-Maastricht
      • Snelle fietsroute Sittard-Maastricht
      • Gerealiseerd: Snelle fietsroute Beek-Meerssen
      • Aanleg in 2022-2023: Snelle fietsroute Meerssen-Maastricht
      • Onderzoek: Snelle fietsroute Brightlands Chemelot Campus en Beek
      • Fietsen over de eerste snelle fietsroute in Zuid-Limburg
    • Verantwoord op weg in Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem en Vaals
      • Verantwoord op weg in Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem en Vaals
      • Gemeenteraden geven groen licht
      • Pilots Verantwoord op weg 2021
      • Participatietraject
      • Samenvatting resultaten enquête
      • Terugblik plenaire participatiebijeenkomst 17 mei
      • Terugblik tweede bijeenkomsten van de vier werkgroepen
      • Terugblik eerste bijeenkomsten van de vier werkgroepen
      • Meest gestelde vragen over Verantwoord op Weg
      • Doelen en resultaten
      • Achtergrondinformatie
      • Samenstelling van de stuurgroep
      • Handhaven
    • Krachtenbundeling
  • MobiMarkt
    • MobiMarkt
    • Flexibel reizen
      • Flexibel reizen
      • Deelauto’s | Amber
      • Deelauto's | Driven
      • Deelauto's | GoAbout
      • Deelauto's | GoodMoovs
      • Deelauto's | Hely
      • Deelauto’s | MyWheels
      • Deelauto's | We Drive Solar
      • Deelfietsen | GoAbout
      • Deelfietsen | Hely
      • Deelfietsen | Uw Deelfiets
      • Deelscooters | felyx
      • Mobiliteitsdiensten | Driven
      • Mobiliteitsdiensten | Glimble by Arriva
      • Mobiliteitsdiensten | Reisbalans
      • Mobiliteitsdiensten | XXImo
      • Openbaar Vervoer | Driven
      • Openbaar Vervoer | GoAbout
      • Registreren en belonen | benMobiel
      • Registreren en belonen | Reisbalans
    • De fiets stimuleren
      • De fiets stimuleren
      • Bedrijfsfietsen | Brandbikes
      • Bedrijfsfietsen | Driven
      • Bedrijfsfietsen | MobiLease
      • Bedrijfsfietsen | Movelo
      • Bedrijfsfietsen | Swapfiets
      • E-bikes proberen | De Boom en het Meer
      • E-bikes proberen | Cycle Center
      • E-cargobike proberen | XYZ Cargo
      • Deelfietsen | GoAbout
      • Deelfietsen | Hely
      • Deelfietsen | Uw Deelfiets
      • Fietscheck + reparatie | FietsNED
      • Fietscheck + reparatie | Tweewielerservice Verhulst
      • Fietsregelingen | benFietsen
      • Fietsregelingen | Hellorider
      • Fietsregelingen | MobiLease
      • Fietsregelingen | Reisbalans
      • Registreren en belonen | benMobiel
      • Registreren en belonen | Reisbalans
      • Registreren en belonen | Toogether Cycles
    • Gezond en effectief thuiswerken
      • Gezond en effectief thuiswerken
      • Externe werkplekken | VoorDeThuiswerkers
      • Gezond Thuiswerken | Health2Work
      • Registreren en belonen | benMobiel
      • Relocation Mobility Scan | MobilityLabel
      • Thuiskantoor | Health2Work
      • Thuiskantoor | OfficeCube
      • Thuiskantoor | Thuiswerktafel.nl
      • Thuiskantoor | Timmermans Kantoor en Omgeving
      • Thuiskantoor | Versluis Kantoorinrichters
      • Thuiswerkscan | Kragten en Wavy
      • Werkplekanalyse | Health2Work
    • Bewust autorijden
      • Bewust autorijden
      • Carpoolen | Toogethr Rideshare
      • Mobility Solutions | Grid Coöperation
      • Service op Locatie | Band op Spanning
      • Slimme Bandenpomp | Band op Spanning
    • Laadinfra
      • Laadinfra
      • Installatiewerk | Opcharge
      • Installatiewerk en laadpunten | A-watt.com b.v.
      • Installatiewerk en laadpunten | Laadpaal-Limburg
      • Installatiewerk en laadpunten | Orange Charging
      • Laadpassen | Green Caravan
      • Laadpassen | XXImo
      • Laadpunten | Qcharge Eleqtron
      • Laadpunten | Van Kessel
      • Laadoplossingen en oplaadpunten | Heijmans eMobility
      • Laadoplossingen op zonne-energie | ENERparking
    • Meer opties tot verduurzaming
      • Meer opties tot verduurzaming
      • Fietskoeriers | Vleugels Fietskoeriers
      • E-cargobike proberen | XYZ Cargo
      • Elektrische Carver Cargo | Carver
  • Partners
    • Partners
    • Overheden
    • Werkgevers
    • Binnenstadpartners
    • Onderwijsaanpak
  • Over ons
    • Over ons
    • Medewerkers
    • Programma 2019-2022
    • Social Media
    • In de media
    • Rapporten en jaarverslagen
    • Beter benutten
    • Over de websites
    • Privacystatement
    • Toegankelijkheidsverklaring
  • Contact
  • Pers
  • Nieuws
  • Agenda
  • Ervaringen
  • Veelgestelde vragen
  • English
Home Menu
Voor meer informatie
kijk ook eens op:
Maak de beweging www.maakdebeweging.nl
Maastricht Bereikbaar www.maastrichtbereikbaar.nl
Logistiek Bereikbaar www.logistiekbereikbaar.nl
Logo Zuid Limburg
Logo Zuid Limburg
  • Kijk ook op
  • NL
    English
  • Pers
  • Nieuws
  • Agenda
  • Ervaringen
  • Veelgestelde vragen
  • Home
  • Onze aanpak
  • MobiMarkt
  • Partners
  • Over ons
  • Contact
  1. Home
  2. Pers
  3. Resultaat Beter Benutten Maastricht Bereikbaar 2012‐2014 gepresenteerd: Dagelijks 2200 auto’s minder in de spits

Resultaat Beter Benutten Maastricht Bereikbaar 2012‐2014 gepresenteerd: Dagelijks 2200 auto’s minder in de spits

Dit blijkt uit een evaluatie van het eerste Beter Benutten programma uitgevoerd door Maastricht Bereikbaar tussen 2012‐2014. De resultaten hiervan zijn vanmiddag gepresenteerd voorafgaand aan de halfjaarlijkse CEO bijeenkomst van Maastricht Bereikbaar door wethouder John Aarts van Maastricht, gedeputeerde Eric Geurts, plaatsvervangend directeur Beter Benutten Frank Burmeister en CEO‐bestuurslid Denis Florack.

Werkgeversaanpak

De 26 werkgevers (inmiddels zijn het er 30) die zich gedurende het eerste Beter Benutten programma bij Maastricht Bereikbaar hebben aangesloten, zijn goed op weg om hun eigen doelstelling te realiseren. Zij hebben met elkaar afgesproken om samen vóór eind 2016 2.300 auto’s uit de spits te halen. Eind 2014 hadden zij al 50 procent van deze doelstelling bereikt. De bedrijven gaan in het vervolg van Beter Benutten door, waarbij extra aandacht wordt gegeven aan spitsmijdingen op de Maasbruggen.

Gedragsverandering

Naast ‘harde’ cijfers zijn er ook resultaten geboekt op het gebied van duurzame gedragsverandering. Gedurende Beter Benutten 1 is een aantal lessen geleerd dat ook in het vervolgprogramma wordt doorgezet. Zo is gedragsbeïnvloeding geen kwestie van een eenmalige actie. MB heeft een tien stappenplan ontwikkeld dat de forens stapje voor stapje begeleidt van een eerste probeerervaring tot ondersteuning bij aanschaf van een eigen e‐bike, fiets of OV chipkaart. Ruim 2.000 autoforenzen hebben gedurende 2012‐2014 deelgenomen aan één of meerdere acties. Gemiddeld genomen zijn deze deelnemers 50% van hun spitsritten structureel gaan mijden dankzij hun deelname aan het programma.

Gedragsaward

De bovenstaande methodiek leverde Maastricht Bereikbaar vorige week donderdag, 25 juni, de eerste prijs op van de Beter Benutten Award 2015, een jaarlijkse prijs die tijdens het landelijke Beter Benutten congres van het ministerie van Infrastructuur & Milieu wordt uitgereikt aan één van de twaalf deelnemende regio’s. Dit jaar was het thema gedragsverandering. Maastricht Bereikbaar won de award voor bovenstaande stappenmethode vanwege de combinatie van de stapsgewijze aanpak, het aanspreken van intrinsieke motivaties van reizigers en de mogelijkheid om deze methode binnen andere regio’s uit te rollen.

Wethouder John Aarts en voorzitter van de Stuurgroep Maastricht Bereikbaar ontving de award uit handen van minister Melanie Schultz en is verheugd met de eerste prijs: “Deze award is een mooie waardering voor het harde werk van de afgelopen jaren; het bewijs dat onze aanpak werkt. Het lukt ons om mensen tijdens de spits uit de auto te krijgen en dit duurzaam vol te houden. Hierdoor blijft de stad bereikbaar ondanks grote infrastructurele werkzaamheden.”

Neveneffecten

Naast de primaire doelstellingen van het programma is een aantal gunstige neveneffecten gerealiseerd. Zo is er meer tevredenheid onder automobilisten over de bereikbaarheid van Maastricht: in 2014 gaf 19% aan dat de bereikbaarheid (sterk) is verbeterd, ten opzichte van 16% in 2013, ondanks de grote werkzaamheden. Daarnaast zorgen de spitsmijdingen voor een reductie van 650.000 kg CO2 uitstoot door autoverkeer per jaar.

Een derde effect is dat het programma extra bezoekers aan Maastricht op topdagen oplevert: op drukke bezoekersdagen heeft Maastricht Bereikbaar ingezet op het realiseren van minder autoritten in de stad door het OV te promoten via een voordelig treinkaartje. Uit de evaluatie blijkt dat 29% van de gebruikers van het kaartje zonder het aanbod helemaal niet naar Maastricht was gekomen. De inzet van het kaartje tijdens Magisch Maastricht (december) leverde in 2014 daarom ca. 3.300 extra bezoekers op voor de stad.

Landelijk resultaat Beter Benutten

Vorige week donderdag presenteerden de twaalf regio’s tevens hun resultaten van het eerste Beter Benutten programma tijdens de Resultatendag in Utrecht. Op dit moment realiseert Beter Benutten landelijk reeds 32.000 spitsmijdingen per dag (de doelstelling was 25.000). Minister Schultz van Haegen is verheugd over stappen die er in de regio’s zijn gezet. “Zeker nu de mobiliteit weer aantrekt is het belangrijk dat we alle deuren wijd open zetten voor slimme en innovatieve maatregelen om de bereikbaarheid te verbeteren. We zien dat de Beter Benutten aanpak werkt: het levert nieuwe kennis op en vooral meer ruimte op de weg en in het openbaar vervoer. We gaan er de komende jaren dan ook volop mee door.”

Beter Benutten 2015‐2017

Ook Maastricht Bereikbaar gaat volop door. Op 11 december 2014 werden reeds de eerste negen plannen van aanpak voor de periode 2015‐2017 ondertekend. Vanmiddag werden naast de presentatie van de resultaten van Beter Benutten 1 nog twee vervolgplannen bekrachtigd door ministerie, provincie, gemeente en bedrijfsleven: Multimodale Knooppuntontwikkeling en Studentenaanpak.

Daarnaast mocht wethouder Aarts vanmiddag de dertigste convenantpartner verwelkomen bij Maastricht Bereikbaar. Sinds dat Maastricht Bereikbaar begin dit jaar ook haar diensten en producten aanbiedt aan Zuid‐Limburgse bedrijven zijn er vier nieuwe bedrijven aangesloten, waaronder APG in Heerlen en sinds dinsdag het fusieziekenhuis Atrium ‐ Orbis in Heerlen en Sittard‐Geleen. Hiermee groeit het aantal werknemers waarop Maastricht Bereikbaar zicht richt fors: van 20.000 naar 33.000.

Bekijk alle persberichten
Vragen over dit persbericht? Neem dan contact op met Désirée Florie.

Désirée Florie

Projectleider communicatie
+316 218 330 77
Stuur een e-mail
Deel deze pagina:
Facebook
Twitter
WhatsApp
E-mail
LinkedIn
Ben je goed geholpen?
Bedankt voor je feedback.
Er is een fout opgetreden.
Voor meer informatie kijk ook eens op:
Maak de beweging www.maakdebeweging.nl Maastricht Bereikbaar www.maastrichtbereikbaar.nl Logistiek Bereikbaar www.logistiekbereikbaar.nl
Elke twee weken ontvangen meer dan 17.000 abonnees, reistips, slimme mobiliteitsoplossingen en verhalen van forenzen en ondernemers die slimmer op weg gaan in Zuid-Limburg.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Ongeldige email
Logozuidlimburg Wit

Samen met vele partners werkt Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar aan bereikbaarheid, efficiënter autogebruik en duurzame mobiliteit. Voor een gezond woon-, werk- en leefklimaat in de regio.

Wij zijn ook te vinden op:
Onze aanpak
  • Logistieke aanpak
  • Gebiedsgerichte aanpak
  • Onderwijsaanpak
  • Hinderaanpak
  • Maastrichtse Energie Akkoorden
  • Van Verantwoord op weg naar Team Heuvelland
  • Krachtenbundeling
  • Snelle fietsroute Sittard-Maastricht
MobiMarkt
  • MobiMarkt
  • Flexibel reizen
  • De fiets stimuleren
  • Gezond en effectief thuiswerken
  • Laadinfra
Contact

Heb je een vraag voor Zuid-Limburg Bereikbaar? 
Bekijk de
veelgestelde vragen en antwoorden.
Of neem contact met ons op.

Adresgegevens:

Zuid-Limburg Bereikbaar
Postbus 1992
6201 BZ Maastricht

  • Privacystatement
  • Toegankelijkheidsverklaring
© 2023 Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar - Alle rechten voorbehouden

Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar is een samenwerkingsverband van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Provincie Limburg en Zuid-Limburgse gemeenten.